Szülők részére:
Versenyek
Lánchíd a médiában
Sajtómegjelenés
Erasmus + Beszámolók
Coaching Strategies for Schools 2023.07.10. - 2023.07.14. Prága
A képzés az Erasmus+ keretein belül került megrendezésre. A kurzus fókuszában a „coaching”, egy személyre szabott tanácsadási módszer állt, amelynek lényege, hogy a coach nem ad tanácsot, hanem a saját erőforrásaira támaszkodva támogatja a tanulókat a fejlődésben. A coach-nak fejlesztő, nevelő, edző jellegű tevékenysége van, aki a gyerekeket egy meghatározott cél elérésében segíti. A képzés 2023. július 10. és 14. között Csehország fővárosában, Prágában, került megrendezésre.
A megközelítőleg 1,3 millió fős lakossággal rendelkező város Csehország középső részén, a Moldva folyó mentén helyezkedik el, ahol az ITC (International Training Center) egyik kihelyezett képzési központja található.
A tréninghéten 15 fő vett részt: egy fő Magyarországról, egy fő Horvátországból, egy fő Romániából, egy fő Spanyolországból, egy fő Ciprusról, egy fő Törökországból és kilenc fő Portugáliából.
Az első napon a program reggel 10:00-kor kezdődött, amely során a résztvevők köszöntését követően ismertették velünk a hét teendőit, majd bemutatkoztunk és mindannyian elmondtuk, hogy honnan érkeztünk. Ezt követően nekiláttunk a heti programunknak. Először csoportmunkában dolgoztunk. A teremben 4 fős asztalok voltak kihelyezve, ahol az asztal tagjainak egy katicába kellett a közös tulajdonságaikat beleírni, majd a lábába a különbözőségeket. Ezután az asztaloknál ülők közül egy-egy ember szemléltette a végeredményt és elmagyarázta az ábrán látottakat. Második feladatként mindenki különböző alakú és színű gyöngyöt húzott, majd csapatokat kellett alkotni először szín, majd alakzat szerint. Amikor szín szerint alkottunk csapatot, a feladatunk az volt, hogy a tagok közösen beszéljék meg, hogy szerintük mi is a coach feladata. Amikor viszont alakzat szerint történt a csapatok alkotása, ott a csoport tagjainak azt kellett közösen átbeszélniük, hogy vajon hogyan is kommunikálhat egy coach.
A második napon négy fontos feladatot kellett megoldanunk:
1. Négyes csoportot alkotva sorba kellett raknunk lapokon megadott szavakat, melyeket egy esetleges probléma megoldása során hogyan is alkalmaznánk. Ezután meg kellett magyaráznunk, hogy miért döntöttünk így.
2. Hármas csoportokat alkotva meg kellett egymás között beszélnünk, hogy kinek mi a célja az életben és azt hogyan érjük el.
3. Egyéni feladatként azt kaptuk, hogy egy tanórán mit kérdeznénk a diákjainktól és miért. Ezt mindannyiunknak egyenként meg kellett magyaráznia. Osztályfőnökként én a következőt kérdezném: Mennyi időt töltötök telefonozással egy nap?
4. Csoportmunkában dolgozva egy őrült módot kellett megfogalmaznunk a vizek tisztítására.
Szerdán két fontos feladatunk volt:
1. Négyes csoportokat alkotva egy A/3-as lapra le kellett rajzolnunk, hogy hogyan néz ki
egy kommunikáció gyilkos, illetve milyen személyiség jegyei is vannak egy ilyen
embernek. Ezt végül csapatonként egy-egy embernek meg kellett magyaráznia, hogy
miért is gondoljuk így.
2. Ez egy hosszabb lélegzetvételű, összetett feladat volt. Az előadó mesélt egy történetet, majd az alapján kellett innentől kezdve csoportmunkában dolgoznunk:
a) Sorba kellett rakni a jó szereplőket egytől ötig, hogy kit tartunk a legjobbnak és a legrosszabbnak. A történet nagyon összetett volt és elég sok fordulat volt benne ahhoz, hogy helyesen gondolkodjunk. Kiderült, hogy nem volt jó és rossz sorrend.
b) Az előadó a szereplők bőrébe bújt és a csapatok 2-2 kérdést tehettek fel az általunk választott szereplőnek, hogy a hiányos történet igazságtartalma körvonalazódjon. Ezután egy újabb erkölcsi sorrendet kellett létrehoznunk.
Csütörtökön öt feladat várt ránk:
1) Kártyát kellett húznunk és párokban egymástól kérdeznünk, majd miután válaszoltunk egymás kérdésére, a kártyát kicserélve újabb párokat alkottunk.
2) Egyenként válaszolnunk kellett, hogy melyik kérdést tartottunk a legegyszerűbbnek és a legnehezebbnek.
3) Átismételtük a „Basic competencies”-t
4) Hármas csoportokban újra megbeszéltük, hogy milyen célunk is van az életben.
5) Megint hármas csapatokat alkotva egymás céljairól kérdezősködtünk úgy, hogy volt egy kérdező, egy választ adó és egy megfigyelő. Ezeket a szerepeket folyamatosan körforgásban cserélgettük.
6) Gondolattérképet kellett készítenünk, hogy hogyan érnénk el a kijelölt céljainkat, melyekről az előző feladatok során beszéltünk.
7) Hármas csapatokat alkotva meg kellett beszélnünk, hogy mi a technológia szerepe a kommunikációban és a coaching-ban.
A feladatok elvégzése után egy három órás közös vezetett városnézésen vehettünk részt.
Pénteken összefoglaltuk, hogy miket tanultunk a héten, majd két feladattal zártunk.
–
Az első egy szituációs feladat volt, mely során négyes csapatokat alkotva kellett egy másik csoport tagjait meggyőznünk, hogy működjenek együtt velünk. A feladatunk azért is volt nehéz, mert mindkét csapatnak szüksége volt ugyanarra a dologra (Ugly Oranges), melyet egyikünknek sem szabadott odaadni a másiknak.
–
A második feladat egy videó volt, melyről közös véleményt kellett alkotnunk.
A feladatok és szituációk kiválóan össze voltak állítva, sok gondolkodás és logika kellett hozzájuk.
Sokakat közülük szeretnék én is felhasználni majd a tanításaim során.
Összegezve, egy nagyon tanulságos és jó hangulatú továbbképzésen vehettem részt. Megismerkedtem más
európai országok pedagógusaival, akikkel jó kapcsolatot alakítottam ki.
Köszönöm, hogy részt vehettem ezen a továbbképzésen!
Ferencz Gabriella

Élmény-tanulás-fejlődés
Életem első mobilitási programján vehettem részt Rovinjban, amelyet az Erasmus+ keretein belül a JUTAKI Bt-Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért tanárképző intézmény szervezett. A továbbképzés címe, a Tanári jóllét, mely név méltán tükrözi az ott tanultakat.
Vasárnapi napon nagyon izgatottan vártam az első találkozást az iskola épületén belül Szász Ramóna trénerrel, illetve a további résztvevő kollegákkal. Az eligazítás után hangulatos vacsorával folytattuk, ahol már kötetlenebb formában tudtunk ismerkedni egymással. Már akkor az volt a megérzésem, hogy nagyon jó helyen vagyok, jó csapattal fogok együtt dolgozni.
Az órák délelőtti időszakban kezdődtek és kora délutánig tartottak, délután lehetőségünk volt felfedezni Rovinj csodálatos természeti adottságait, jellegzetes építészeti látványosságait.
Kaptunk egy heti tervet, ami nagyon megkönnyítette a munkánkat, minden nap nagyon vártuk a következő nap témáit, kicsit lélekben már tudtunk készülni rá.
Hétfői napon egy egyéni feladattal, az önismereti teszt kitöltésével kezdtünk, kaptunk egy hasznos tanári önismereti naplót, amelynek használatát tanultuk meg. Ezután csoportmunkában folytattuk, ahol közösen tudtunk gondolkodni. Feldolgoztuk a motiváció pszichológiája témakört, és megtanultuk a SMART, azaz a cél állítás fontos pilléreit. Önismereti játékkal zártuk a napot. Sok hasznos segítséget kaptunk a motivációnk hosszútávú fenntartásához.
Keddi napon Simon Sinek: „Találd meg a miérted!” című coachingját ismertük meg, ahol mélyen magunkba tudtunk nézni és rájönni arra, hogy a szívünkben mire születtünk. Megismerkedtünk az EQ –azaz az érzelmi intelligencia témakörével, amely során fel tudtuk ismerni személyre szabottan, hogy milyen képességgel rendelkezünk. A NAG, azaz a negatív automatikus gondolatok beazonosítását és azok elmozdítását is megtanultuk.
Szerdai napon az erősségek feltárását különleges játékkal kezdtük, „különleges vagyok abban, hogy…típusú feladattal. Megismerkedtünk a PERMA modellel, tanultunk az empátiáról és arról, hogyan fejleszthető. Beszéltünk a BURNOUT-ról, annak jellemzőiről, belső tényezőiről, fázisairól és hogy mit tehetünk, hogy elkerüljük. Mindezek mellé időgazdálkodási tippeket is kaptunk.
Csütörtöki napon megbeszéltük a kommunikáció fontosságát a munkánk során, az életünk során, azt, hogy hogyan lehet jól kommunikálni. Az asszertív kommunikáció fogalmát átbeszéltük, annak jellemzőit, szituációk során gyakoroltuk. Beszéltünk továbbá a jogainkról, melyek mentén élhetünk. Tanultunk a közléssomrompókról, illetve az öt konfliktuskezelési stílust néztük meg, amelyeket szintén szituációs játékokkal gyakorolhattuk.
Pénteki csapatjátékkal sajátítottuk a problámamegoldási technikákat. Megtanultuk, hogyan tudjuk ezt a munkánk során a tanulókkal alkalmazni. A nehezebben kezelhető helyzetekre is kerestünk megoldásokat, az úgynevezett nyomógombok által.
Szombati napot hangulatos, felszabadult és természeti csodákat kínáló hajózással zártuk, ahol a Limski-fjord megtekintése után Vrsar városában kötöttünk ki. A képzés ideje alatt több fakultatív programlehetőség volt biztosítva számunkra.
A képzés során hasznos információkat, technikákat sajátítottam el, amelyeket a kollegáim számára is át tudok adni.
Az itt tanultakat értekezleten tudom megosztani kollégáimmal és a más intézményekből érdeklődő pedagógusokkal, tantárgyaimba beépítve a tanórákon fogom alkalmazni, hogy tanulóimmal is megismertessem ezen önismereti és tanulási technikákat.
Kecskemét, 2023. 08. 17. Bordás Mária

Az egészség érték
Az ERASMUS+ tanári mobilitási pályázattal augusztusban érkeztem Rovinjba. „Az egészség érték” című képzésen vettem részt.
A tanfolyam aktuális témát dolgozott fel 35 órában, a trénerünk nagyon részletesen és alaposan, változatos módon adta át számunkra a tudást. A hét során több témát is érintettünk, kiemelten foglalkoztunk az intézményi egészségfejlesztési területekkel. A csoport tagjaival ötleteltünk, közösen gondolkodtunk, hogy milyen innovatív tevekénységekkel lehet színesíteni, megújítani az iskolák programjait az egészségnevelés terén.
A hét második felében már áttértünk az elsősegélynyújtási protokollokra, amit rengeteg gyakorlással sajátítottunk el. Megtanultuk az eszméletlen beteg elsősegélynyújtását, a stabil oldalfektetést, az újraélesztési protokollt, csecsemő és kigyermekek újraélesztését, az autóból mentést, vérzéscsillapítást, kötözési módokat. A tréner a „Négyes oktatási módszert” alakalmazta:
- folyamatában mutatja a gyakorlatot
- a részeire bontja és magyarázza
- a tanár végzi a tevékenységet és a tanuló utasít/magyaráz
- a tanuló végzi a gyakorlatot, miközben másik tanuló instruálja
Ez a módszer nagy hatékonysággal bír a tanulók körében, én is alkalmazni fogom a tanítási folyamatban.
Minden napot ráhangoló gyakorlatokkal, élménybeszámolókkal kezdtünk, majd átismételtük az előző napon tanultakat, megbeszéltük a felmerülő kérdéseket.
Nagyon jó hangulatú, interaktív továbbképzés volt, ahol könnyedén sajátítottuk el elméletben és gyakorlatban is a legfontosabbakat. Ez elsősorban a felkészült és alapos trénerünknek volt köszönhető, aki mindenre és mindenkire nagyon odafigyelt, fontos volt számára, hogy jól és hatékonyan tudjon együtt működni a csoport és a gyakorlatban is maximálisan elsajátítsunk mindent.
A képző több programot is szervezett, az első este az ismerkedést követően közös vacsora volt egy helyi étteremben, hajókiránduláson vettünk részt, áthajóztunk egy szomszédos kis városkába Vrsarba, ahol megismerhettük a helyi nevezetességeket.
A kurzuson nagyon sok értékes, sokoldalú kollégát ismerhettem meg, kapcsolatokat alakítottam ki más intézmények pedagógusaival. Lehetőségem volt felfrissíteni, bővíteni a már meglévő tudásomat, tapasztalataimat a témában, amelyet hatékonyan be tudok építeni a mindennapi iskolai életbe. A megszerzett tudást megosztom saját és más intézményből érdeklődő kollégákkal, hogy minél többen tudják alkalmazni az általam elsajátított ismereteket, módszereket.
Ujszásziné Kádár Eszter

Greener school for a sustainable future: climate change education. 2023. október 15-21. Reykjavik, Izland
Az érkezést követő első napon Izlandot és a kurzusokat bemutató előadás volt a Center Plaza Hotelben. Megismerkedtünk Izland történelmi és földrajzi különlegességeivel, a kurzusok témáival. Délután egy szervezett két órás sétán mutatták meg nekünk Reykjavíkot.
A hétfőn kezdődő kurzus első napja a környezettudatosság témakörét tárgyalta. Átvettük az elméletet: az éghajlatváltozás okait, jelenségeit, az alapvető fogalmakkal kezdve (éghajlat és időjárás, üvegházhatás, ökológiai lábnyom), az éghajlatváltozás lehetséges kezelését. A gyakorlati részben teszteken vizsgáltuk egyénenként, hogy mennyire élünk környezetbarátként, miben változtathatnánk annak érdekében, hogy csökkentsük ökológiai lábnyomunkat. Biotermékeket vagy tradicionális termékeket fogyasztunk-e, autóval vagy tömegközlekedéssel utazunk, otthon energiatakarékos világítást használunk-e, hogyan takarékoskodhatunk a vízzel, hogyan gyűjthetjük szelektíven a hulladékot. Sok ötletet és segédanyagot kaptunk a klímaváltozással kapcsolatos tantermi tevékenységekhez.
Második napon az energia és a klímaváltozás kapcsolatairól tanultunk, különös tekintettel a nagyvárosi energiafelhasználásra. Átvettük a megújuló és nem megújuló energiaforrások előnyeit, hátrányait. Az ezzel kapcsolatos tantermi tevékenységekre is kitértünk, úgymint például napelemes sütő készítése. Délután a Fagradalsfjall nyári kitörési helyszínét látogattuk meg.
A további napok terepgyakorlatokkal teltek. Meglátogattuk a Hellisheidi geotermikus erőművet, ami arról nevezetes, hogy a légkörben lévő szén-dioxid elnyelésére alkalmas üzem, amely hatékonyan képes légnemű szén-dioxidot kivonni a légkörből. A Hellisheidi erőmű a világ hatodik legnagyobb kapacitásával bíró geotermikus erőműve, az energiát a Hengill vulkán aktivitásából nyeri, amely 2000 éve nem tört ki, de mégis az aktív vulkánok csoportjába tartozik. Az erőmű jellegzetessége, hogy az energiatermelés során keletkező csekély mértékű szén-dioxidot külön vezetékeken keresztül víz hozzáadásával a földalatti bazalt kőzet-rétegeibe nyomják. A bazalttal való interakció során a légnemű szén-dioxidból 2 éven belül ásványi anyagok keletkeznek.
Meglátogattuk a fridheimari üvegházat is, mely körülbelül 20 km-re van a Strokkur gejzírtől. A 300 négyzetméteres üvegházakat a talajból származó 95 ° C-os meleg vízzel melegítik, a CO2 is a hőforrásokból származik. Az összesen 4000 négyzetméteres telepen az üvegházakat számítógépek vezérlik. Lenyűgöző volt belépni a sarkkör alatt trópusi klímát varázsoló helyre.
Esti program volt a Þingvellir Nemzeti park meglátogatása. A hely két szempontból is rendkívüli: Izland első telepesei ezen a helyen alapították a világ első parlamentjét, az Alþinget, 930-ban, valamint itt látványos módon érzékelhető a tektonika működés közben. Az amerikai lemez távolodik az európaitól, a nyugati oldal az észak-amerikai lemezhez, míg a keleti az eurázsiai lemezhez tartozik. Évente 20 mm-rel távolodik egymástól a két lemez.
Másnap reggel a heves esőzés és az orkánszerű szelek ellenére meglátogattuk a Krysuvíki Reykjanes Geoparkot, fákat ültettünk. Izlandot hatalmas, nyílt és kopár tájairól ismerjük, az őshonos nyírfa, az egyetlen erdőtípus, amely Izlandon található, szintén fontos részét képezi a tájnak. Élelmet és menedéket kínálnak a biológiai sokféleség számára, segítenek stabilizálni a talajt. Izland területének 30-40%-át nyírfa borította felfedezésekor, de a viking időkben ezeket az erdőket kivágták. Most az ország területének mindössze 2%-a erdő. Ez a projekt az Izlandi Erdészeti Szolgálattal együttműködve a nyírfák helyreállítását célozza.
Iskola és a klímaváltozással kapcsolatban a következő kérdésekre kaptunk példákat a továbbképzésen: Hogyan tehetjük zöldebbé iskolánkat? Mi a zöld oktatás szerepe? Hogyan motiváljunk? Mit tehetek én személyesen? Például, több fa kell az udvaron, több zöld növény a tantermekben, különösen nyáron, hiszen csökkentik a hőséget a termekben.
A kurzuson számos európai országból vettek részt, valamint az Európai Unió tengeren túli területeiről is érkeztek résztvevők. Ami a magyar körülményekhez hasonlított, azok a környező országok résztvevői által megfogalmazott problémák voltak. Ausztriából például két iskola is részt vett a kurzuson, a Kremstal Freie Schule, és a TS Mittelschule, mindketten Pettenbachból. Ők is hasonló gondokkal küzdenek, mint mi, Magyarországon, ami a klímaváltozást érinti.
Komoly problémát jelent az, hogy a május-júniusi, valamint a szeptemberi hónapokban már nagyon meleg lehet az osztálytermekben. A tantermi forróság és a szellőztetés nehézségei komoly problémát jelentenek az órai munkában. Az ausztriai Kremstal Freie Schule sikeresen alkalmazta a tantermi élő növények által nyújtott előnyöket. A svéd Digitala Vetenskapliga Arkivet-ben közölt kutatás szerint az élő növények csökkentették a terem hőmérsékletét, 10%-kal csökkent a CO2 szintje a termekben, valamint a tanulók jelentősen kevesebbet betegedtek meg.
A kurzus rendkívül hasznos volt számomra. Azonkívül, hogy jobban megismerhettük Izland ökopolitikáját, rengeteg hasznos információhoz jutottunk, olyan információkhoz, amiket itthon, Magyarországon is felhasználhatunk környezetünk védelmében a tanórákon, a tanteremben. Ami számomra különlegesen hasznos volt, az a környezetvédelem rendkívüli komplexitása, az, hogy hogyan járulhatunk hozzá a környezettudatos nevelés által egy tisztább, fentarthatóbb, egészségesebb világhoz.
Balogh Gábor

Structured Educational Visit to Schools & Training Seminars in Finland
Iskolánk 2023-ban első alkalommal sikeresen pályázott a köznevelési intézmények programjában kiírt rövid távú tanulási célú mobilitására. Az Erasmus+ mobilitási pályázatunk célja, hogy nemzetközi kapcsolatokat építsünk, amelynek segítségével a jövőben partnerségi és diákmobilitások lehetőségét megalapozzuk. Egy általános iskola vezetőiként régóta kíváncsiak voltunk arra, hogyan működik a finn oktatási rendszer, szerettük volna megismerni annak struktúráját és néhány olyan ötletet meríteni, ami a mi iskolánkban, az itthoni oktatási rendszer keretein belül is talán megvalósítható lehet.
Nagy várakozással és kíváncsisággal vártuk az English Matters által meghirdetett, „Structured Educational Visit to Schools & Training Seminars in Finland” című képzést, amelyen október 1-től 7-ig vettünk részt.
A valóban nemzetköziesítést szolgáló, rendkívül jól szervezett képzésen a 48 résztvevő, 12 különböző országból érkezett.
Már az első napon csoportokba osztottak minket, amit különböző országok résztvevői alkottak, így könnyebben elindult az ismerkedés, a kapcsolatok kialakítása. A programokon megismerkedtünk Finnország történelmével, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük a finn oktatási rendszert. Hamar világossá vált számunkra, hogy nem az általunk elképzelt módszerekben rejlik a „finn csoda”, hanem egy sokkal összetettebb társadalmilag támogatott folyamatban, gondolkodásmódban, aminek kulcs szavai: a bizalom és felelősség, pozitív pedagógia, erősségek a középpontban, és az egyenlőség a lehetőségekben, illetve a kevesebb több szemlélet.
Az előadások során megtudtuk, hogy az oktatás és az étkezés (ebéd) ingyenes, a tanulók számára szükséges összes eszközt, még az íróeszközt is, az állam biztosítja. Bemutatták, hogy hogyan épül fel a finn iskolarendszer, milyen iskolatípusokban gondolkodnak. Megismertük azt is, hogy hogyan működik a tanárképzés, amiről kiderült, hogy az egyik legnehezebben bekerülhető egyetemi képzés.
Az elméleti ismeretek birtokában három napot, három különböző általános iskolában töltöttünk, ahol nagyon barátságosan fogadtak minket. Az igazgató bemutatta az iskolát, beszélt többek között a szülőkkel való kapcsolatról, majd azt követően beleláttunk az iskolák hétköznapi működésébe, órákat látogattunk, megnéztük a különböző, jól felszerelt gyakorlati tantermeket. Mindenhol lelkes hatodik évfolyamos tanulók kísértek minket és angol nyelven mutatták be iskolájukat. Nagyon nagy élmény és tapasztalat volt számunkra.
Természetesen mindezek mellett vezetett városnézésen is részt vettünk, valamint az utolsó előtti napon hajóval átmentünk Tallinba, aminek óvárosa lenyűgöző.
A képzés zárásaként a nemzetközi 4-6 fős csoportokban bemutattuk élményeinket, tapasztalatainkat az eltelt egy hétről.
Számunkra nagyon hasznos volt a képzés. Azon túl, hogy megismertük a finn oktatási rendszert, kicsit beleláttunk más európai országok oktatási struktúrájába is, megismertünk ott tanító pedagógusokat. Az iskolákban látott jó gyakorlatokat, ötleteket magunkkal hoztuk, amelyekből igyekszünk néhányat megvalósítani, természetesen a saját adottságainkhoz igazítva.
Boldog Andrea / Engert Ágnes
