Szülők részére:
Versenyek
Lánchíd a médiában
Sajtómegjelenés
Erasmus + Beszámolók
Language and culture experience ( Future Learning ) 2023. október 22 -28. Dublin
Iskolánk ebben az évben vett részt először az Erasmus mobilitási pályázaton. Mivel angolt is tanítok, nagy örömmel jelentkeztem egy más kultúrákat megismerő képzésre, abban a reményben, hogy szélesíthetem ismereteimet, új tanítási technikát tanulhatok és nemzetközi kapcsolatot alakíthatok ki – Írországban, Dublinban. Miután a pályázatot sikeresen elnyertük, izgatottan elkezdtük szervezni az utat. Kiváló helyen sikerült szállást találni Dublin belvárosában.
A kurzus kezdete előtti napon érkeztem Dublinba, csodálatos napos időben. Ez a szép idő végig kitartott, ami a helyiek szerint ritkán fordul elő. Mivel ez egy nyelvi és kulturális pályázat volt, az ír hagyományokat és kultúrát is megismertem.
A kurzus helyszíne a Future Language képző épületében, Dublin belvárosában volt. A kurzus vezetője egy spanyol anyanyelvű – de angolul kiválóan beszélő – tanár, Alvaro volt. A kurzuson megismerkedhettem más országból származó pedagógusokkal, akikkel közös programokon vettünk részt.
A tanfolyamon a hangsúly természetesen az ír történelem és kultúra megismerésén volt. Nagy örömömre, sokat volt alkalmam angolul beszélni, mert ezzel fejlődtek a nyelvi kompetenciám.
A vezető sok játékos feladattal színesítette az órákat, amikből válogatva én is színesítem az óráimat. Sok olyan helyi nyelvi fordulattal ismerkedtem meg, amit nyelvkönyvekben nem találhatunk. Az órákon szó esett az ír nemzeti sportokról, kiejtésről és számos feladat során páros munkában dolgoztuk fel a témákat. Ez alkalmat adott arra, hogy jobban megismerjük kurzustársainkat és nemzetközi kapcsolatok szülessenek. Sokszor sikerült a beszélgetésbe becsempészni a spanyol szokásrendszert – de csakis angol nyelven – és ezzel egy újabb nép kultúrájába is betekintést nyerhettem. Egy alkalommal igaz-hamis játékot játszottunk, amit magunkról kellett állítani- a többieknek ki kellett találni melyik lehet hamis. Máskor lerajzoltuk egymást, ami nagyon mulatságos volt. Ezeket a feladatokat kiválóan tudom én is alkalmazni a nyelvóráimon.
Sokszor hallgattunk illetve néztünk videókat is, amelyek témáját utána megbeszéltük. Kiemeltük a brit és az ír angol közötti különbségeket és hogy ez milyen vicces helyzeteket teremthet. Kaptunk olyan feladatokat is, amelyeket a nevezetességek látogatása során kellett megoldanunk. Így tudtuk meg például, hogy miért van egy +e betű az ír whiskey szóban.
A külföldi tanárokkal együtt megnéztük a híres Ír Posta Múzeumot, (GPO ) ami nemcsak, mint posta működik, de itt tekinthető meg egy – az ír történelemet bemutató kiállítás is. Ez kiváló alkalom volt arra is, hogy közelebbi kapcsolatot alakíthassak ki a kurzustársaimmal.
A program során ellátogattam a Viking Múzeumba, ami szintén az ír történelem egyik fontos része. Az interaktív kiállítás lenyűgöző volt. Egy másik alkalommal megnéztem a Jameson Whiskeygyárat, ahol részletesen beavattak a whiskey készítés rejtelmeibe és a ellátogattam a Christ Church katedrálishoz is.
A tanfolyam délután zajlott, így volt időm délelőttönként egy-egy nevezetességhez is ellátogatni. Megnéztem Molly Melone szobrát, aki a szegényeket támogatta – bár maga is közéjük tartozott. Sétát tettem több híres dublini parkban, és az utolsó nap – a spanyol tanfolyamtársaimmal – megtekintettük a Szent Patrik Székesegyházat. Esténként beültünk egy-egy nevezetes pubba, ahol megkóstoltam az Irish chowdert, ami a mi halászlénk ír megfelelője.
A továbbképzésen nagyszerűen éreztem magam. Elkészítettünk egy zárófeladatot, közös részét együtt kellett kitalálnunk. Utána mindenki bemutatta saját magát egy személyes blogban.
A célom, amiért részt szerettem volna a továbbképzésen, elértem. Amellett, hogy volt alkalmam az angol nyelv gyakorlására, egy új kultúrát ismertem meg és nemzetközi kapcsolatot is kötöttem, ami remélhetőleg gyümölcsöző lesz iskolánk számára is. Aktív részvételemmel nemcsak új, használható projektmódszert ismerhettem meg, amiket már alkalmazok az óráimon, hanem fel tudom készíteni iskolánk tanulóit is egy Erasmus kurzusra. Tudom mire számíthatnak és mit tanulhatnak.
Gódor Andrea
ERASMUS + Future Learning - 21st century skills and language knowledge 2023. október 22-28. Dublin, Írország
Az Erasmus + mobilitási program keretén belül idén októberben négy pedagógus egyikeként egy hetet tölthettem el Írország fővárosában, Dublinban.
A városról: Dublin az élhető, vidékies világváros
Az ír főváros azon belvárosi negyede, amit ott tartózkodásunk alatt megismerhettünk egyszerre provinciális és kozmopolita, alapvetően nagyon derűs, barátságos. Meghatározza a Liffey folyó és annak számos hídja, köztük sok gyalogos híd. Az utak, járdák mindig nedvesen csillognak, bármikor elkaphat egy gyors zápor, de hamar kisüt a nap. Az indusztriális jellegű épületek harmonikus egységet alkotnak a középkori gótika gyönyörű emlékeivel, és mindenütt sirályok…
Régi és új együttélése
Érdekes volt látni, hogy milyen könnyed ötletességgel kapcsolják össze a régit az újjal. Grandiózus példa erre a The Church nevet viselő étterem és bár a Jervis Streeten, amely egy 17. századi templomban üzemel. Egy másik meglepő ötlet a kora középkori régészeti leletek járdalapokra helyezése. De találkoztunk viking-kori régészeti lelőhelyet bemutató tárlóval is egy Lidl áruházban.
A város felfedezése: kulturális kalandozások
Szállásunk a város szívében elhelyezkedő legnépszerűbb „bulinegyedben”, a Temple Barban volt, ahol egymást érték a hangulatos szórakozóhelyek. Az első napon sétát tettünk Európa legnagyobb parkjában, a Phoenix parkban, ahol felfedeztük Henry Moore Keats emlékére emelt szobrát. Különleges és szellemes köztéri szobrok örökítik meg a város szülötteit és legendás alakjait, így találkoztunk pl. James Joyce és Molly Malone szobrával.
A város ezer szállal kötődik az irodalomhoz. Joyce-on kívül itt született Oscar Wilde, Bram Stoker és Jonathan Swift is, akinek sírhelyét, halotti maszkját, sőt koponyáját is láthattuk a Szent Patrik székesegyházban. A város viking-kori alapításától kíséri végig Dublin történelmét a Dublinia múzeum, az 1916-os húsvéri felkelés történetét a GPO, azaz a postamúzeum kiállítása mutatta be.
A kurzus
A Future Learning képző általtal szervezett, 21st century skills and language knowledge elnevezésű kurzuson vettem részt. A továbbképzés egy olyan dinamikus projektalapú tanulási módszert mutatott be, amely magában foglalja a hatékony kommunikáción és együttműködésen alapuló tanulást, igényli a kreatív problémamegoldást és a kritikus gondolkodást, valamint fejleszti a digitális készségeket.
Az órák délután 1-től 5 óráig tartottak, egy hosszabb szünettel. A foglalkozásokat egy helyes, fiatal amerikai tanárnő tartotta. Az iskola saját fejlesztésű anyaga igen jól strukturált, elsősorban a készségek fejlesztésére és a beszélt nyelvi fordulatok, kollokációk tanítására fókuszál, de igényesen tárgyalja a nyelvtani struktúrákat is. Alapvetően épít a csoportmunkára és az egyes projekteknek mindig van egy digitális terméke: egy ppt, blog, kollázs, esszé.
Tetszett nagyon a módszer, hogy a tanulók minden nap megkapják az aznapi anyagot digitálisan (emailben), a saját produktumaikkal, feladatmegoldásaikkal együtt. Minden alkalommal pontosan meghatározzák az óra témáját és célját, végül a tanulók kapnak egy önértékelő sablont (Your outcomes), így számukra is pontosan nyomon követhető saját fejlődésük. Ezeket a módszereket én is igyekszem beépíteni az angol óráimba, hogy ezzel is motiváljam és segítsem a tanulóim idegennyelvi fejlődését.
A kurzus kellemes hangulatú és hasznos voltak, sok jól használható élőnyelvi idiómát tanultam és alkalmam volt megtapasztalni a csoportmunka és a digitális eszközök használatának számos előnyét, de jó ötleteket kaptam az értékelési és önértékelési módszerekhez is, amiket a napi munkám során tudok alkalmazni.
Kiss Zsuzsanna
Október 23. és 27. között vettem részt az Erasmus+ pályázat keretében Dublinban a Future Learning nyelviskola kurzusán. Előzetesen annyit tudtam a programról, hogy kommunikáción alapuló, nyelvtudást frissítő tanfolyam lesz, mely során megismerkedünk az írek által használt angol egyediségével, miközben Írország történelmét és természeti szépségeit is érintjük.
Nagy izgalommal vártam az utazást, ugyanis kicsit tartottam attól, hogy az angol nyelvtudásom nem fogja megütni a tanfolyamhoz szükséges szintet. Ismerem a képességeimet, tudom, hogy az angol nyelvű szóbeli kommunikációban hiányosságaim vannak. Az angol nyelv felfrissítése érdekében ezért néhány hétig videók, beszélgetések, cikkek segítségével gyakoroltam. Hogy ne érjen semmi meglepetés bennünket, kolléganőmmel együtt felkészültünk a dublini helyi közlekedési lehetőségekből, látnivalókból is.
A kurzust egy spanyol anyanyelvű angoltanár tartotta, aki magával ragadó és kedves személyiségével nagyban hozzájárult a hatékony munkához. A tanfolyam a kommunikációra épült, és gyakran csoportmunkában történt a feladatok megoldása.
A kurzus gyakorlati része hétfőtől csütörtökig zajlott délutánonként a nyelviskolában, valamint 2 délelőtt a spanyol csoporttársainkkal együtt külső programon kellett részt vennünk. Kedden az ír függetlenségi háború történetét bemutató General Post Office múzeumba mentünk, pénteken pedig Dublin ikonikus jelképébe, a St. Patrick katedrálisba.
Minden nap a kurzusvezető, közösségépítő, vicces feladattal kezdte a foglalkozásokat, hogy jobban megismerjük egymást: kezdésnek 3 szóban jellemeztük magunkat, volt, hogy 3 mondatot kellett felírnunk magukról, amiből 2 igaz és 1 hamis volt, a többieknek pedig ki kellett találni, hogy melyik a nem igaz történet. A legszórakoztatóbb az volt, amikor le kellett egymást rajzolnunk. Nagyon sokat mesélt nekünk Írország történelméről, a függetlenségi háborúról, az ír-gael nyelvről, az ír-angol szlengről, az ír törvényekről. Rengeteg filmet néztünk a tanulási folyamat során, amihez angol felirattal segítette a megértésünket. Egy-egy téma kapcsán mindig párhuzamot kerestünk a spanyol és a magyar viszonyokkal, nyelvvel is, ezáltal is jobban meg tudtuk egymás országát ismerni. Külön hangsúlyt kapott az írek másságot elfogadó és befogadó toleranciája is .
A beszélgetések során sok ötletet és tanácsot kaptunk, hogy a rövid ott tartózkodásunk során mi az, amit feltétlenül nézzünk meg Dublinban. Ezen programokhoz házi feladatot is kaptunk tőle. Pl a whiskey múzeumban meg kellett tudakoznunk, hogy az íreknél miért van „e” hang az ital nevében, a St. Steven’s Green-ben pedíg a híres költők neveit kellett összegyűjtenünk.
Mivel a belvárosban, a képző helyszínéhez közel volt a szállásunk, mindig gyalogoltunk, és bejártuk az előző nap az iskolában megemlített nevezetességeket: Dublinia Viking Múzeum, Christ Churc Cathedral, Trinity Collage, Molly Malone szobra, O’Conell Street és a The Spire emlékmű, Ha’Penny Bridge, Dublini vár, Jameson Whiskey gyár, The Temple Bar, Nagyon jó volt úgy meglátogatni ezeket a helyeket, hogy már ismertük a történetüket. Természetesen a méltán híres ír pubbokat sem hagyhattuk ki, és megkóstoltuk a tradicionális ír tejszínes-sajtos hallevest is.
A kurzus záró napján egy közös blogot kellett készítenünk dublini élményeinkről, egyéni fejlődésünkről. Ez az utolsó nap igazán összehozta a spanyol és magyar csoporttagokat. Én személyesen úgy érzem nagyon jót tett nekem ez az út, sokat fejlődtem magabiztosságban, az angol nyelvű kommunikációban, amit a szaktárgyi óráim keretében is hasznosítani tudok, például bátrabban használom az angol nyelvű online felületeket.
Sajnos az ott töltött rövid idő és a kötött program nem tette lehetővé, hogy Írország egészét bejárjuk és megnézzük természeti szépségeit, de remélem lesz még alkalom ennek bepótlására.
Szerezla Petronella
- október 22-én vasárnap kora hajnalban indultunk útnak Kecskemétről Budapestre a repülőtérre, fáradtan, de izgatott várakozással telve. A reptéri folyamatok, az utasfelvételtől a biztonsági ellenőrzésen át, az átszállás, valamint a több órás utazás után végre megérkeztünk a dublini repülőtérre.
Szállásunk a folyóparti Temple Bar közelében volt, ami egy nagyon népszerű szórakozó negyede a városnak. Az utcákon igen sok a fiatal, az utcazenész és a turista.
Tudtuk, hogy a város klímája csapadékosnak és szelesnek mondott, ezért tartottunk tőle hogy hideg lesz sok esővel, ami akadályozhat minket abban, hogy gyalogszerrel tudjuk felkeresni a helyi látnivalókat. De nagy szerencsénk volt az időjárással, mivel szép napsütéses és aránylag száraz is maradt az idő szinte a tartózkodásunk végéig.
Másnap délelőtt kezdődött meg számunkra a továbbképzés. A képzéssel kapcsolatban az én előzetes célkitűzésem a nyelvi készségem fejlesztése és módszertani tudásom bővítése volt. A tanfolyamon megadott témák mentén sokat beszélgettünk a csoporttársakkal és tanárainkkal, ami hozzájárult a beszédkészségem fejlődéséhez. A képzés alatt megismerhettem újfajta tanulásszervezési módokat, amit az iskolában a tanóráimon is fel tudok használni. Betekintést nyerhettünk az ír kultúrába, ami szintén segít abban, hogy az itt szerzett ismereteket és tapasztalatokat angol óra keretében megismertessem a diákokkal is. Nagy élmény volt találkozni és beszélgetni más nemzetiségű és kultúrájú kollégákkal és megismerni az ő tanítási tapasztalataikat.
A délutáni képzések után, minden nap különböző történelmi nevezetességet kerestünk fel. Természetesen mindig volt idő arra is, hogy benézzünk néhány tradicionális pubba és étterembe, ahol a finom étel-ital mellett még általában hangulatos berendezési tárgyak és élőzene is fogadott minket.
Maradt még jónéhány látnivaló, amelyek meglátogatására az itt töltött idő rövidsége miatt nem kerülhetett sor, de szívesen ellátogatnék még egyszer újra az országba.
Rékasyné Héja Valéria
PMS ERASMUS + Mindfulness and meditation . 2023. október 15-21. Reykjavik, Izland
Októberben egy több mint egyhetes Izlandi utazáson vettem részt Balogh Gábor kollégámmal. A választás azért Izlandra esett, mert egy ilyen kirándulás minden utazni vágyó bakancslistáján az elsők között van, az enyémen is. Utazótársam világjáró, így némi izgalommal, de nyugodtan, bízva Gábor tapasztalataiban vágtam neki a kalandnak.
Mire megérkeztünk Bécsen keresztül Izlandra az időeltolódás ellenére is vasárnap lett. Rövid alvás után a Center Plaza Hotelben indult a továbbképzés. Itt minden kurzus résztvevője jelen volt. Megismerkedtünk Izland történelmi és földrajzi különlegességeivel, a kurzusok témáival. Délután egy szervezett két órás sétán mutatták meg nekünk Reykjavíkot.
Másnap kezdődött az ötnapos meditációs továbbképzés első napja. Azért választottam ezt a kurzust, mert számítottam arra, hogy az izlandi spirituális légkör fogékonnyá tesz a gyakorlatok befogadására. Csoporttársaim a következő országokból érkeztek: Németország, Franciaország, Spanyolország, Finnország, Görögország és Horvátország. Én voltam az egyedüli magyar. Az első alkalom nagyrészt a résztvevők bemutatkozásával telt, mindenki bemutatta magát és iskoláját egy prezentációban. Jó volt látni azt, hogy más országok pedagógusai sok mindenben hasonlóan gondolkodnak, mint mi. Már az első napon összebarátkoztunk a változatos feladatoknak köszönhetően.
A második alkalommal kezdődött meg annak bemutatása, hogy miképpen lehet alkalmazni a meditációs gyakorlatokat a mindennapokban. Rengeteg gyakorlattal ismerkedtünk meg. Ezeket többször is gyakoroltuk, annak érdekében, hogy át tudjuk adni másoknak is. A legnépszerűbb gyakorlat a powerfull mantra volt, melyet közkívánatra naponta többször is gyakoroltunk.
Lehetőségünk volt négy szervezett kiránduláson is részt venni. Bejártuk a híres Golden Circle kiránduló útvonal minden állomását. Láttuk a Strokkur gejzírt, a Kerið krátert, az észak-amerikai és az eurázsiai kőzetlemez határán elterülő Þingvellir, a filmvásznon sokszor megjelenő Reynisfjara-partot és a lenyűgöző Gullfoss vízesést. Fürödtünk Izland elsőszámú termálfürdőjében a Blue Lagoon-ban. Egy bakancslistás dolog maradt csak ki az esős időjárás miatt, az aurora borealis. A sors fintora, hogy miközben mi a repülőtérre utaztunk, Reykjavikban épp csodálatos sarki fényt figyeltek meg.
Nagy Tamás
Greener school for a sustainable future: climate change education. 2023. október 15-21. Reykjavik, Izland
Az érkezést követő első napon Izlandot és a kurzusokat bemutató előadás volt a Center Plaza Hotelben. Megismerkedtünk Izland történelmi és földrajzi különlegességeivel, a kurzusok témáival. Délután egy szervezett két órás sétán mutatták meg nekünk Reykjavíkot.
A hétfőn kezdődő kurzus első napja a környezettudatosság témakörét tárgyalta. Átvettük az elméletet: az éghajlatváltozás okait, jelenségeit, az alapvető fogalmakkal kezdve (éghajlat és időjárás, üvegházhatás, ökológiai lábnyom), az éghajlatváltozás lehetséges kezelését. A gyakorlati részben teszteken vizsgáltuk egyénenként, hogy mennyire élünk környezetbarátként, miben változtathatnánk annak érdekében, hogy csökkentsük ökológiai lábnyomunkat. Biotermékeket vagy tradicionális termékeket fogyasztunk-e, autóval vagy tömegközlekedéssel utazunk, otthon energiatakarékos világítást használunk-e, hogyan takarékoskodhatunk a vízzel, hogyan gyűjthetjük szelektíven a hulladékot. Sok ötletet és segédanyagot kaptunk a klímaváltozással kapcsolatos tantermi tevékenységekhez.
Második napon az energia és a klímaváltozás kapcsolatairól tanultunk, különös tekintettel a nagyvárosi energiafelhasználásra. Átvettük a megújuló és nem megújuló energiaforrások előnyeit, hátrányait. Az ezzel kapcsolatos tantermi tevékenységekre is kitértünk, úgymint például napelemes sütő készítése. Délután a Fagradalsfjall nyári kitörési helyszínét látogattuk meg.
A további napok terepgyakorlatokkal teltek. Meglátogattuk a Hellisheidi geotermikus erőművet, ami arról nevezetes, hogy a légkörben lévő szén-dioxid elnyelésére alkalmas üzem, amely hatékonyan képes légnemű szén-dioxidot kivonni a légkörből. A Hellisheidi erőmű a világ hatodik legnagyobb kapacitásával bíró geotermikus erőműve, az energiát a Hengill vulkán aktivitásából nyeri, amely 2000 éve nem tört ki, de mégis az aktív vulkánok csoportjába tartozik. Az erőmű jellegzetessége, hogy az energiatermelés során keletkező csekély mértékű szén-dioxidot külön vezetékeken keresztül víz hozzáadásával a földalatti bazalt kőzet-rétegeibe nyomják. A bazalttal való interakció során a légnemű szén-dioxidból 2 éven belül ásványi anyagok keletkeznek.
Meglátogattuk a fridheimari üvegházat is, mely körülbelül 20 km-re van a Strokkur gejzírtől. A 300 négyzetméteres üvegházakat a talajból származó 95 ° C-os meleg vízzel melegítik, a CO2 is a hőforrásokból származik. Az összesen 4000 négyzetméteres telepen az üvegházakat számítógépek vezérlik. Lenyűgöző volt belépni a sarkkör alatt trópusi klímát varázsoló helyre.
Esti program volt a Þingvellir Nemzeti park meglátogatása. A hely két szempontból is rendkívüli: Izland első telepesei ezen a helyen alapították a világ első parlamentjét, az Alþinget, 930-ban, valamint itt látványos módon érzékelhető a tektonika működés közben. Az amerikai lemez távolodik az európaitól, a nyugati oldal az észak-amerikai lemezhez, míg a keleti az eurázsiai lemezhez tartozik. Évente 20 mm-rel távolodik egymástól a két lemez.
Másnap reggel a heves esőzés és az orkánszerű szelek ellenére meglátogattuk a Krysuvíki Reykjanes Geoparkot, fákat ültettünk. Izlandot hatalmas, nyílt és kopár tájairól ismerjük, az őshonos nyírfa, az egyetlen erdőtípus, amely Izlandon található, szintén fontos részét képezi a tájnak. Élelmet és menedéket kínálnak a biológiai sokféleség számára, segítenek stabilizálni a talajt. Izland területének 30-40%-át nyírfa borította felfedezésekor, de a viking időkben ezeket az erdőket kivágták. Most az ország területének mindössze 2%-a erdő. Ez a projekt az Izlandi Erdészeti Szolgálattal együttműködve a nyírfák helyreállítását célozza.
Iskola és a klímaváltozással kapcsolatban a következő kérdésekre kaptunk példákat a továbbképzésen: Hogyan tehetjük zöldebbé iskolánkat? Mi a zöld oktatás szerepe? Hogyan motiváljunk? Mit tehetek én személyesen? Például, több fa kell az udvaron, több zöld növény a tantermekben, különösen nyáron, hiszen csökkentik a hőséget a termekben.
A kurzuson számos európai országból vettek részt, valamint az Európai Unió tengeren túli területeiről is érkeztek résztvevők. Ami a magyar körülményekhez hasonlított, azok a környező országok résztvevői által megfogalmazott problémák voltak. Ausztriából például két iskola is részt vett a kurzuson, a Kremstal Freie Schule, és a TS Mittelschule, mindketten Pettenbachból. Ők is hasonló gondokkal küzdenek, mint mi, Magyarországon, ami a klímaváltozást érinti.
Komoly problémát jelent az, hogy a május-júniusi, valamint a szeptemberi hónapokban már nagyon meleg lehet az osztálytermekben. A tantermi forróság és a szellőztetés nehézségei komoly problémát jelentenek az órai munkában. Az ausztriai Kremstal Freie Schule sikeresen alkalmazta a tantermi élő növények által nyújtott előnyöket. A svéd Digitala Vetenskapliga Arkivet-ben közölt kutatás szerint az élő növények csökkentették a terem hőmérsékletét, 10%-kal csökkent a CO2 szintje a termekben, valamint a tanulók jelentősen kevesebbet betegedtek meg.
A kurzus rendkívül hasznos volt számomra. Azonkívül, hogy jobban megismerhettük Izland ökopolitikáját, rengeteg hasznos információhoz jutottunk, olyan információkhoz, amiket itthon, Magyarországon is felhasználhatunk környezetünk védelmében a tanórákon, a tanteremben. Ami számomra különlegesen hasznos volt, az a környezetvédelem rendkívüli komplexitása, az, hogy hogyan járulhatunk hozzá a környezettudatos nevelés által egy tisztább, fentarthatóbb, egészségesebb világhoz.
Balogh Gábor
Coaching Strategies for Schools 2023.07.10. - 2023.07.14. Prága
A képzés az Erasmus+ keretein belül került megrendezésre. A kurzus fókuszában a „coaching”, egy személyre szabott tanácsadási módszer állt, amelynek lényege, hogy a coach nem ad tanácsot, hanem a saját erőforrásaira támaszkodva támogatja a tanulókat a fejlődésben. A coach-nak fejlesztő, nevelő, edző jellegű tevékenysége van, aki a gyerekeket egy meghatározott cél elérésében segíti. A képzés 2023. július 10. és 14. között Csehország fővárosában, Prágában, került megrendezésre.
A megközelítőleg 1,3 millió fős lakossággal rendelkező város Csehország középső részén, a Moldva folyó mentén helyezkedik el, ahol az ITC (International Training Center) egyik kihelyezett képzési központja található.
A tréninghéten 15 fő vett részt: egy fő Magyarországról, egy fő Horvátországból, egy fő Romániából, egy fő Spanyolországból, egy fő Ciprusról, egy fő Törökországból és kilenc fő Portugáliából.
Az első napon a program reggel 10:00-kor kezdődött, amely során a résztvevők köszöntését követően ismertették velünk a hét teendőit, majd bemutatkoztunk és mindannyian elmondtuk, hogy honnan érkeztünk. Ezt követően nekiláttunk a heti programunknak. Először csoportmunkában dolgoztunk. A teremben 4 fős asztalok voltak kihelyezve, ahol az asztal tagjainak egy katicába kellett a közös tulajdonságaikat beleírni, majd a lábába a különbözőségeket. Ezután az asztaloknál ülők közül egy-egy ember szemléltette a végeredményt és elmagyarázta az ábrán látottakat. Második feladatként mindenki különböző alakú és színű gyöngyöt húzott, majd csapatokat kellett alkotni először szín, majd alakzat szerint. Amikor szín szerint alkottunk csapatot, a feladatunk az volt, hogy a tagok közösen beszéljék meg, hogy szerintük mi is a coach feladata. Amikor viszont alakzat szerint történt a csapatok alkotása, ott a csoport tagjainak azt kellett közösen átbeszélniük, hogy vajon hogyan is kommunikálhat egy coach.
A második napon négy fontos feladatot kellett megoldanunk:
1. Négyes csoportot alkotva sorba kellett raknunk lapokon megadott szavakat, melyeket egy esetleges probléma megoldása során hogyan is alkalmaznánk. Ezután meg kellett magyaráznunk, hogy miért döntöttünk így.
2. Hármas csoportokat alkotva meg kellett egymás között beszélnünk, hogy kinek mi a célja az életben és azt hogyan érjük el.
3. Egyéni feladatként azt kaptuk, hogy egy tanórán mit kérdeznénk a diákjainktól és miért. Ezt mindannyiunknak egyenként meg kellett magyaráznia. Osztályfőnökként én a következőt kérdezném: Mennyi időt töltötök telefonozással egy nap?
4. Csoportmunkában dolgozva egy őrült módot kellett megfogalmaznunk a vizek tisztítására.
Szerdán két fontos feladatunk volt:
1. Négyes csoportokat alkotva egy A/3-as lapra le kellett rajzolnunk, hogy hogyan néz ki
egy kommunikáció gyilkos, illetve milyen személyiség jegyei is vannak egy ilyen
embernek. Ezt végül csapatonként egy-egy embernek meg kellett magyaráznia, hogy
miért is gondoljuk így.
2. Ez egy hosszabb lélegzetvételű, összetett feladat volt. Az előadó mesélt egy történetet, majd az alapján kellett innentől kezdve csoportmunkában dolgoznunk:
a) Sorba kellett rakni a jó szereplőket egytől ötig, hogy kit tartunk a legjobbnak és a legrosszabbnak. A történet nagyon összetett volt és elég sok fordulat volt benne ahhoz, hogy helyesen gondolkodjunk. Kiderült, hogy nem volt jó és rossz sorrend.
b) Az előadó a szereplők bőrébe bújt és a csapatok 2-2 kérdést tehettek fel az általunk választott szereplőnek, hogy a hiányos történet igazságtartalma körvonalazódjon. Ezután egy újabb erkölcsi sorrendet kellett létrehoznunk.
Csütörtökön öt feladat várt ránk:
1) Kártyát kellett húznunk és párokban egymástól kérdeznünk, majd miután válaszoltunk egymás kérdésére, a kártyát kicserélve újabb párokat alkottunk.
2) Egyenként válaszolnunk kellett, hogy melyik kérdést tartottunk a legegyszerűbbnek és a legnehezebbnek.
3) Átismételtük a „Basic competencies”-t
4) Hármas csoportokban újra megbeszéltük, hogy milyen célunk is van az életben.
5) Megint hármas csapatokat alkotva egymás céljairól kérdezősködtünk úgy, hogy volt egy kérdező, egy választ adó és egy megfigyelő. Ezeket a szerepeket folyamatosan körforgásban cserélgettük.
6) Gondolattérképet kellett készítenünk, hogy hogyan érnénk el a kijelölt céljainkat, melyekről az előző feladatok során beszéltünk.
7) Hármas csapatokat alkotva meg kellett beszélnünk, hogy mi a technológia szerepe a kommunikációban és a coaching-ban.
A feladatok elvégzése után egy három órás közös vezetett városnézésen vehettünk részt.
Pénteken összefoglaltuk, hogy miket tanultunk a héten, majd két feladattal zártunk.
–
Az első egy szituációs feladat volt, mely során négyes csapatokat alkotva kellett egy másik csoport tagjait meggyőznünk, hogy működjenek együtt velünk. A feladatunk azért is volt nehéz, mert mindkét csapatnak szüksége volt ugyanarra a dologra (Ugly Oranges), melyet egyikünknek sem szabadott odaadni a másiknak.
–
A második feladat egy videó volt, melyről közös véleményt kellett alkotnunk.
A feladatok és szituációk kiválóan össze voltak állítva, sok gondolkodás és logika kellett hozzájuk.
Sokakat közülük szeretnék én is felhasználni majd a tanításaim során.
Összegezve, egy nagyon tanulságos és jó hangulatú továbbképzésen vehettem részt. Megismerkedtem más
európai országok pedagógusaival, akikkel jó kapcsolatot alakítottam ki.
Köszönöm, hogy részt vehettem ezen a továbbképzésen!
Ferencz Gabriella
Élmény-tanulás-fejlődés
Életem első mobilitási programján vehettem részt Rovinjban, amelyet az Erasmus+ keretein belül a JUTAKI Bt-Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért tanárképző intézmény szervezett. A továbbképzés címe, a Tanári jóllét, mely név méltán tükrözi az ott tanultakat.
Vasárnapi napon nagyon izgatottan vártam az első találkozást az iskola épületén belül Szász Ramóna trénerrel, illetve a további résztvevő kollegákkal. Az eligazítás után hangulatos vacsorával folytattuk, ahol már kötetlenebb formában tudtunk ismerkedni egymással. Már akkor az volt a megérzésem, hogy nagyon jó helyen vagyok, jó csapattal fogok együtt dolgozni.
Az órák délelőtti időszakban kezdődtek és kora délutánig tartottak, délután lehetőségünk volt felfedezni Rovinj csodálatos természeti adottságait, jellegzetes építészeti látványosságait.
Kaptunk egy heti tervet, ami nagyon megkönnyítette a munkánkat, minden nap nagyon vártuk a következő nap témáit, kicsit lélekben már tudtunk készülni rá.
Hétfői napon egy egyéni feladattal, az önismereti teszt kitöltésével kezdtünk, kaptunk egy hasznos tanári önismereti naplót, amelynek használatát tanultuk meg. Ezután csoportmunkában folytattuk, ahol közösen tudtunk gondolkodni. Feldolgoztuk a motiváció pszichológiája témakört, és megtanultuk a SMART, azaz a cél állítás fontos pilléreit. Önismereti játékkal zártuk a napot. Sok hasznos segítséget kaptunk a motivációnk hosszútávú fenntartásához.
Keddi napon Simon Sinek: „Találd meg a miérted!” című coachingját ismertük meg, ahol mélyen magunkba tudtunk nézni és rájönni arra, hogy a szívünkben mire születtünk. Megismerkedtünk az EQ –azaz az érzelmi intelligencia témakörével, amely során fel tudtuk ismerni személyre szabottan, hogy milyen képességgel rendelkezünk. A NAG, azaz a negatív automatikus gondolatok beazonosítását és azok elmozdítását is megtanultuk.
Szerdai napon az erősségek feltárását különleges játékkal kezdtük, „különleges vagyok abban, hogy…típusú feladattal. Megismerkedtünk a PERMA modellel, tanultunk az empátiáról és arról, hogyan fejleszthető. Beszéltünk a BURNOUT-ról, annak jellemzőiről, belső tényezőiről, fázisairól és hogy mit tehetünk, hogy elkerüljük. Mindezek mellé időgazdálkodási tippeket is kaptunk.
Csütörtöki napon megbeszéltük a kommunikáció fontosságát a munkánk során, az életünk során, azt, hogy hogyan lehet jól kommunikálni. Az asszertív kommunikáció fogalmát átbeszéltük, annak jellemzőit, szituációk során gyakoroltuk. Beszéltünk továbbá a jogainkról, melyek mentén élhetünk. Tanultunk a közléssomrompókról, illetve az öt konfliktuskezelési stílust néztük meg, amelyeket szintén szituációs játékokkal gyakorolhattuk.
Pénteki csapatjátékkal sajátítottuk a problámamegoldási technikákat. Megtanultuk, hogyan tudjuk ezt a munkánk során a tanulókkal alkalmazni. A nehezebben kezelhető helyzetekre is kerestünk megoldásokat, az úgynevezett nyomógombok által.
Szombati napot hangulatos, felszabadult és természeti csodákat kínáló hajózással zártuk, ahol a Limski-fjord megtekintése után Vrsar városában kötöttünk ki. A képzés ideje alatt több fakultatív programlehetőség volt biztosítva számunkra.
A képzés során hasznos információkat, technikákat sajátítottam el, amelyeket a kollegáim számára is át tudok adni.
Az itt tanultakat értekezleten tudom megosztani kollégáimmal és a más intézményekből érdeklődő pedagógusokkal, tantárgyaimba beépítve a tanórákon fogom alkalmazni, hogy tanulóimmal is megismertessem ezen önismereti és tanulási technikákat.
Kecskemét, 2023. 08. 17. Bordás Mária
Az egészség érték
Az ERASMUS+ tanári mobilitási pályázattal augusztusban érkeztem Rovinjba. „Az egészség érték” című képzésen vettem részt.
A tanfolyam aktuális témát dolgozott fel 35 órában, a trénerünk nagyon részletesen és alaposan, változatos módon adta át számunkra a tudást. A hét során több témát is érintettünk, kiemelten foglalkoztunk az intézményi egészségfejlesztési területekkel. A csoport tagjaival ötleteltünk, közösen gondolkodtunk, hogy milyen innovatív tevekénységekkel lehet színesíteni, megújítani az iskolák programjait az egészségnevelés terén.
A hét második felében már áttértünk az elsősegélynyújtási protokollokra, amit rengeteg gyakorlással sajátítottunk el. Megtanultuk az eszméletlen beteg elsősegélynyújtását, a stabil oldalfektetést, az újraélesztési protokollt, csecsemő és kigyermekek újraélesztését, az autóból mentést, vérzéscsillapítást, kötözési módokat. A tréner a „Négyes oktatási módszert” alakalmazta:
- folyamatában mutatja a gyakorlatot
- a részeire bontja és magyarázza
- a tanár végzi a tevékenységet és a tanuló utasít/magyaráz
- a tanuló végzi a gyakorlatot, miközben másik tanuló instruálja
Ez a módszer nagy hatékonysággal bír a tanulók körében, én is alkalmazni fogom a tanítási folyamatban.
Minden napot ráhangoló gyakorlatokkal, élménybeszámolókkal kezdtünk, majd átismételtük az előző napon tanultakat, megbeszéltük a felmerülő kérdéseket.
Nagyon jó hangulatú, interaktív továbbképzés volt, ahol könnyedén sajátítottuk el elméletben és gyakorlatban is a legfontosabbakat. Ez elsősorban a felkészült és alapos trénerünknek volt köszönhető, aki mindenre és mindenkire nagyon odafigyelt, fontos volt számára, hogy jól és hatékonyan tudjon együtt működni a csoport és a gyakorlatban is maximálisan elsajátítsunk mindent.
A képző több programot is szervezett, az első este az ismerkedést követően közös vacsora volt egy helyi étteremben, hajókiránduláson vettünk részt, áthajóztunk egy szomszédos kis városkába Vrsarba, ahol megismerhettük a helyi nevezetességeket.
A kurzuson nagyon sok értékes, sokoldalú kollégát ismerhettem meg, kapcsolatokat alakítottam ki más intézmények pedagógusaival. Lehetőségem volt felfrissíteni, bővíteni a már meglévő tudásomat, tapasztalataimat a témában, amelyet hatékonyan be tudok építeni a mindennapi iskolai életbe. A megszerzett tudást megosztom saját és más intézményből érdeklődő kollégákkal, hogy minél többen tudják alkalmazni az általam elsajátított ismereteket, módszereket.
Ujszásziné Kádár Eszter
Structured Educational Visit to Schools & Training Seminars in Finland
Iskolánk 2023-ban első alkalommal sikeresen pályázott a köznevelési intézmények programjában kiírt rövid távú tanulási célú mobilitására. Az Erasmus+ mobilitási pályázatunk célja, hogy nemzetközi kapcsolatokat építsünk, amelynek segítségével a jövőben partnerségi és diákmobilitások lehetőségét megalapozzuk. Egy általános iskola vezetőiként régóta kíváncsiak voltunk arra, hogyan működik a finn oktatási rendszer, szerettük volna megismerni annak struktúráját és néhány olyan ötletet meríteni, ami a mi iskolánkban, az itthoni oktatási rendszer keretein belül is talán megvalósítható lehet.
Nagy várakozással és kíváncsisággal vártuk az English Matters által meghirdetett, „Structured Educational Visit to Schools & Training Seminars in Finland” című képzést, amelyen október 1-től 7-ig vettünk részt.
A valóban nemzetköziesítést szolgáló, rendkívül jól szervezett képzésen a 48 résztvevő, 12 különböző országból érkezett.
Már az első napon csoportokba osztottak minket, amit különböző országok résztvevői alkottak, így könnyebben elindult az ismerkedés, a kapcsolatok kialakítása. A programokon megismerkedtünk Finnország történelmével, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsük a finn oktatási rendszert. Hamar világossá vált számunkra, hogy nem az általunk elképzelt módszerekben rejlik a „finn csoda”, hanem egy sokkal összetettebb társadalmilag támogatott folyamatban, gondolkodásmódban, aminek kulcs szavai: a bizalom és felelősség, pozitív pedagógia, erősségek a középpontban, és az egyenlőség a lehetőségekben, illetve a kevesebb több szemlélet.
Az előadások során megtudtuk, hogy az oktatás és az étkezés (ebéd) ingyenes, a tanulók számára szükséges összes eszközt, még az íróeszközt is, az állam biztosítja. Bemutatták, hogy hogyan épül fel a finn iskolarendszer, milyen iskolatípusokban gondolkodnak. Megismertük azt is, hogy hogyan működik a tanárképzés, amiről kiderült, hogy az egyik legnehezebben bekerülhető egyetemi képzés.
Az elméleti ismeretek birtokában három napot, három különböző általános iskolában töltöttünk, ahol nagyon barátságosan fogadtak minket. Az igazgató bemutatta az iskolát, beszélt többek között a szülőkkel való kapcsolatról, majd azt követően beleláttunk az iskolák hétköznapi működésébe, órákat látogattunk, megnéztük a különböző, jól felszerelt gyakorlati tantermeket. Mindenhol lelkes hatodik évfolyamos tanulók kísértek minket és angol nyelven mutatták be iskolájukat. Nagyon nagy élmény és tapasztalat volt számunkra.
Természetesen mindezek mellett vezetett városnézésen is részt vettünk, valamint az utolsó előtti napon hajóval átmentünk Tallinba, aminek óvárosa lenyűgöző.
A képzés zárásaként a nemzetközi 4-6 fős csoportokban bemutattuk élményeinket, tapasztalatainkat az eltelt egy hétről.
Számunkra nagyon hasznos volt a képzés. Azon túl, hogy megismertük a finn oktatási rendszert, kicsit beleláttunk más európai országok oktatási struktúrájába is, megismertünk ott tanító pedagógusokat. Az iskolákban látott jó gyakorlatokat, ötleteket magunkkal hoztuk, amelyekből igyekszünk néhányat megvalósítani, természetesen a saját adottságainkhoz igazítva.
Boldog Andrea / Engert Ágnes