NTP-TEHETSEG-24-0186
Középpontban a tornászok-tehetséges tornászok személyiségének sokoldalú fejlesztése
#nemzetitehetsegprogram #mertatehetsegszamit
KEOL MEGJELENÉS – 2025.07.02.
A pályázat 60 órás komplex programja tartalmas volt, sokrétűen adott lehetőséget a tornászoknak stresszkezelő technikák megismerésére is.
A teljesítménykényszer, a megfelelési elvárások, az iskolai és edzéstempó, valamint a szociális kapcsolatokból fakadó feszültségek gyakran összeadódnak. Mindez hosszú távon negatívan hat az érzelmi stabilitásra, a sportteljesítményre és az általános jóllétre is. Ezen feltevés alapján vezettünk le olyan stresszkezelő foglalkozássorozatot, amelynek célja az érzelmi tudatosság növelése, a testi-lelki egyensúly fejlesztése, valamint praktikus relaxációs technikák elsajátítása volt.
A sportban a mentális fókusz kulcsfontosságú szerepet játszik. A versenyzőnél nemcsak a fizikai felkészülés számít, hanem az is, hogy mennyire tud koncentrálni, hogyan tudja kizárni a külső és belső zavaró tényezőket a versenyen vagy az edzés során. A figyelem elkalandozása hibákhoz, rossz döntésekhez vezethet, míg a megfelelő fókusz hozzájárul a sikerhez és a kiemelkedő teljesítményhez.
Tornászainknál is nagy hangsúlyt fektettünk ennek fejlesztésére. Fontos volt megtanulniuk, hogy képesek legyenek a jelen pillanatra összpontosítani, kizárva a fellépő külső- és belső zavaró tényezőket. A különböző technikák gyakorlásával megérezték, megértették, hogy képességeiket jobban kihasználhatják, megteremtve vele a hatékonyabb edzéseket és a versenyeken való jobb teljesítést.
Természetesen ez egy hosszabb gyakorlási folyamat, de a lányok nagyon nyitottak voltak a technikák elsajátítására, örömmel végezték a gyakorlatokat, fogadták a számukra hasznos információkat.
A saját tapasztalataik rávilágítottak és megerősítették bennük, hogy a test és lélek szoros együttműködésben működik. Amikor megtanulják oldani a testi feszültségeket, az érzelmi állapotaik is kiegyensúlyozottabbá válnak. És természetesen megjelent a sorsközösség ereje is, amikor egy 13 éves lány megfogalmazta, hogy „végre érzem, hogy nem vagyok egyedül ezekkel az érzésekkel, így most sokkal könnyebb”.
Egy kirándulás keretében nagyon tartalmas, látványos kulturális napot tölthettek a tornászok a fővárosban, 2025.06.12-én.
A cirkuszi előadáson elhangzott „egy hajóban evezünk” jelmondat, megmutatta, hogy a cirkusz különböző nemzetiségű művészei a fináléban, pont úgy ahogy az olimpiai versenyszámok megmérettetéseiben is, az ellenfél legyőzése mellett valójában mindannyian azért küzdünk, hogy önmagunkat győzzük le.
A cirkuszban átélt izgalmak előtt azonban tornászaink a Magyar Zene Házába látogattak el, ahol az intézmény állandó kiállítását tekintették meg. Lányaink egy élményekkel teli történetet járhattak be, egy téralapú fejhallgató segítségével, a zenetörténeti kalandozás az ősember mágikus cselekményeitől, vagyis a zene születésének pillanatától a magyar népzene gyökeréig. Végül a technológia fejlődésének hatásával, a fonográftól a legmodernebb hanghordozókig és az elektromos hangszerekig, a mindent elsöprő populáris zenei stílusokkal is találkozhattak a lányok.
Programunk maximálisan illeszkedett a profilunkkal, azzal amit a tornászaink, sportolóink tanulnak, képviselnek.
KEOL MEGJELENÉS – 2025.05.17.
A Kecskeméti Lánchíd Utcai Sport Általános Iskolát támogató Mozgó Diák Alapítvány vissza nem térítendő támogatásban részesült a Nemzeti Tehetség Program támogatásával. A támogatott projekt azonosító száma: NTP-TEHETSÉG- 24 – 0186, a támogatás mértéke 2.400.000 forint.
A „Középpontban a tornászok – tehetséges tornászok személyiségének sokoldalú fejlesztése” című program a 2024.10.01- 2025.05.30 közötti időszakban valósul meg.
Olyan komplex programsorozat, amely változatos feladatokkal, módszerekkel mozdítja elő a sport más műveltségterületekkel, oktatási formákkal való állandó kölcsönhatásának kialakulását, miközben erősíti a sportolók inkluzív és proaktív gondolkodását. Az integratív szemléletű gyakorlatorientált foglalkozás-sorozat fő területei kognitív képességek fejlesztése, a feszültség-, szorongás-, stresszkezelés, a kommunikáció, a társas kapcsolatok, az önértékelés fejlesztése. A kontrollált szituációk segítik a tanulók önmagukról alkotott ismereteinek, társas készségeinek megélését, alakítását. A sportolók megismerik saját motivációikat, kreativitásukat, teljesítményüket a számukra könnyen és nehezen végrehajtható feladatokban.
Pszichológus vezetésével beszélgetnek a feszültség-, a szorongás-, és a stressz fogalmáról. Megtapasztalják a mozgás, a zene stresszoldó hatásának előnyeit.
A stresszoldó technikák gyakorlatban való alkalmazásával képessé válnak szorongásaik legyőzésére, hosszú távon kiegyensúlyozottabb személyiségekké válnak. A sportélet értékei alapján választott példaképek hozzájárulnak saját jövőképük, céljaik megfogalmazásához a reális önértékelés alapján.
A megvalósítási időszakban három workshop is lebonyolításra kerül a család, mint támogató háttér a tehetséggondozásban témakörében.
A programelemek egy része külsős helyszínen valósul meg. A ballószögi, lánytorna csapattal való találkozás együttműködés kialakítására ad lehetőséget.
A Magyar zene házában egy interaktív kiállítást tekintenek meg és egy zenepedagógiai foglalkozáson vesznek részt a tornászok. Továbbá egy táncszínházi előadást tekintenek meg, ami a művészet értékeinek felismerésére ad lehetőséget.
➡️ KEOL MEGJELENÉS – 2024.12.19.
A Kecskeméti Lánchíd Utcai Sport Általános Iskolát támogató Mozgó Diák Alapítvány vissza nem térítendő támogatásban részesült a Nemzeti Tehetség Program támogatásával. A támogatott projekt azonosító száma: NTP-TEHETSÉG- 24 – 0186, a támogatás mértéke 2.400.000 forint.
A „Középpontban a tornászok – tehetséges tornászok személyiségének sokoldalú fejlesztése” című program a 2024.10.01- 2025.05.30 közötti időszakban valósul meg.
Olyan komplex programsorozat, amely változatos feladatokkal, módszerekkel mozdítja elő a sport más műveltségterületekkel, oktatási formákkal való állandó kölcsönhatásának kialakulását, miközben erősíti a sportolók inkluzív és proaktív gondolkodását. Az integratív szemléletű gyakorlatorientált foglalkozás-sorozat fő területei kognitív képességek fejlesztése, a feszültség-, szorongás-, stresszkezelés, a kommunikáció, a társas kapcsolatok, az önértékelés fejlesztése. A kontrollált szituációk segítik a tanulók önmagukról alkotott ismereteinek, társas készségeinek megélését, alakítását. A sportolók megismerik saját motivációikat, kreativitásukat, teljesítményüket a számukra könnyen és nehezen végrehajtható feladatokban.
Pszichológus vezetésével beszélgetnek a feszültség-, a szorongás-, és a stressz fogalmáról. Megtapasztalják a mozgás, a zene stresszoldó hatásának előnyeit.
A stresszoldó technikák gyakorlatban való alkalmazásával képessé válnak szorongásaik legyőzésére, hosszú távon kiegyensúlyozottabb személyiségekké válnak. A sportélet értékei alapján választott példaképek hozzájárulnak saját jövőképük, céljaik megfogalmazásához a reális önértékelés alapján.
A megvalósítási időszakban három workshop is lebonyolításra kerül a család, mint támogató háttér a tehetséggondozásban témakörében.
A programelemek egy része külsős helyszínen valósul meg. A ballószögi, lánytorna csapattal való találkozás együttműködés kialakítására ad lehetőséget.
A Magyar zene házában egy interaktív kiállítást tekintenek meg és egy zenepedagógiai foglalkozáson vesznek részt a tornászok. Továbbá egy táncszínházi előadást tekintenek meg, ami a művészet értékeinek felismerésére ad lehetőséget.
Pályázat időtartama: 2024. október 1. – 2025. augusztus 31.
Elnyert összeg: 2.400.000 Ft
A pályázati program célja: A program célja, hogy a megvalósítás során alkalmazott változatos feladatokkal, módszerekkel fejlessze a sport-tehetségek inkluzív és proaktív gondolkodását, önismeretét. További célja, hogy a torna, mint alapozó majd versenysport által pozitív változást hozzon a sportolók tanulási attitűdjének alakulásában, egészégi állapotában, életvitelében, fejlessze az együttműködési képességeiket, a kritikus gondolkodásukat, a toleranciájukat, empátiájukat, a kommunikációjukat és a felelősségvállalásukat. Célunk, hogy kialakuljon az egymásra való odafigyelés, egymás munkájának, eredményeinek értékelése, elismerése. Megértsék, hogy mit jelent a csapatmunka, egymás segítségének fontossága. A sport által fejlesztjük türelmüket, gondolkodási képességüket, az összefüggések felismertetése kiemelt feladatunk.
A szülők, hozzátartozók bevonásával történő legalább 4 órás interaktív, élmény alapú, a tehetségek támogatásához kapcsolódó szemléletformáló, csoportos foglalkozás programterve: A program szerves részét képezik a szülőknek szóló ismeretátadó workshopok. A megvalósítási időszakban három workshop szervezését és lebonyolítását tervezzük. Az 1. szülői program tervezett időpontja szeptember vége, a rendezvényen bemutatjuk a megvalósítandó programot, célkitűzéseinket ismertetjük. Kiemelt téma a család/szülői háttér szerepe a sport-tehetségek fejlődésében. A januári és májusi programokon lehetőséget biztosítunk egy-egy foglalkozás megtekintésére, az elért eredményeket értékeljük. Májusban kiállítást és bemutatót tartunk az éves munkánkról. Ennek megfelelően a workshopokkal kapcsolatos szervezési feladatok:-a workshopok időpontjának, programjának véglegesítése;-az események népszerűsítése nyomtatott anyagokkal, elektronikus médián keresztül;-infrastrukturális háttér biztosítása;-catering szolgáltatás biztosítása;-elégedettségi kérdőívek kitöltetése, elemzése.
A 2 perces rövidfilm készítésének ütemezése, megvalósítással kapcsolatos tervek: A kisfilm elkészítéséhez a pályázati program ideje alatt folyamatosan gyűjtjük az anyagot. A foglakozásokon készült fényképek, rövid felvételek adják majd a film alapanyagát. A filmben szeretnénk megjeleníteni a tehetségazonosítás lépéseit, módszereit. A következőkben, hogy hogyan hatnak a mozgásra a különböző Gardneri-intelligencia területeken szerzett tapasztalatok. Milyen formában történik a tornászok stresszoldása, lazító gyakorlatok, meditáció. A közösség a csapatépítés lépéseit. A tanulmányi kirándulás élményeit. A szülőkkel való közös együttlétet. A kisfilm elkészítésére és bemutatására a program végén kerül sor.
Tehetségazonosítás :
- sportképesség, atlétikus képességmérés;
- pszichológus által végzett vizsgálatok, amelyek a gyermek alapvető érzelmi és motivációs beállítódásának, kognitív képességeinek, és kreativitásának felmérésére irányulnak. Az intelligenciavizsgálat a kognitív képességek azonosításán túl a teljesítményhelyzetben történő működésmódot (szorongás, figyelem) jelzi. A gyermek pszichológiai vizsgálatához szorosan hozzátartozik a személyiség megismerése is.
- „Érdeklődési irányokra vonatkozó megfigyelési szempontok”, valamint a „Tehetségjellemzők tehetségazonosításhoz” tulajdonságlisták
Tanulmányi út: A tehetséggondozó program tematikájához kapcsolódik 1 napos tanulmányi út, amely 2 részből áll. Látogatás a Magyar Zene Házában, az épület és állandó kiállítás, zenei terek megismerése, felfedezése. Ezt követően egy ebéd és rövid pihenő után a Hősök terének és a Városliget épületeinek felfedezése következik. Az esti órákban a Nemzeti Táncszínházban egy táncelőadás megtekintésére kerül sor. A program célja a tánc és a sport, torna közötti kapcsolat felfedezése. Míg a táncművészeti ágazat, a sport fizikai teljesítményre épül. Mégis a kölcsönös egymásra hatásuk felfedezhető. A lánytorna elemeiben is találhatók a tánchoz hasonló mozgáselemek, a tornagyakorlatok előadásánál itt is számít a művészi kifejezésmód és mindez zenére történik. Múzeumlátogatás, színházi előadás megtekintése élményszerzés lazítás, szabadidő eltöltés. A résztvevők információkat szereznek Budapest városról és művészeti életéről. Az élménydús programok, a zenei és színházi előadások, pozitív energiával tölti fel őket.
A közösségi program, kirándulás: Egész napos látogatás a Helvécia-Ballószögi Általános Iskolában. A Helvécia-Ballószögi Általános Iskolában 9 éve indult el a lánytorna az iskola és óvoda gyermekeinek, illetve más, a környéken élő sportolni, tornázni vágyó lányoknak. Először hobbi szinten ismerkedtek a mozgással a lehetőségekkel, később a versenyzés is szóba jött, így évek óta a Torna Diákolimpia versenyein szerepelnek szép eredményekkel. Csapatban-és egyéni versenyzők által a városi- megyei- területi – országos versenyeken is megmutatták már mit és hogyan sajátítottak el. A lányok sporthoz, tornához való szeretete, kitartásuk örömmel tölt el őket, azon dolgoznak, hogy a jövőben is hasonló eredményekkel a hátuk mögött folytathassák a munkát. Célja kapcsolatépítés és megismerése más tehetséggondozó műhely tagjaival, eszközeivel, lehetőségeivel. Tapasztalatok cseréje, egymásnak tornabemutatók tartása. Közös lazító programban való részvétel, természetjárás. Saját tehetséggondozó programunk bemutatása. Játékos ismerkedő feladatok, stresszoldó, meditációs tréninggyakorlatok tornateremben és a természetben. Gyakorlati és elméleti bemutatók tartása. Várható ismeretségek, akár barátságok alakulása. Kikapcsolódás, lazítás. Bemutatók tartása által előadói készség fejlődése.
Résztvevők:
A pályázatba bevont tornászok a Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola jelenlegi és volt, ma már középiskolás tornászai. Egyes foglalkozásokra óvodás tornászok is meghívást kapnak.
14 fő ebből a tehetségígéretek száma 4 fő, ebből a tehetségek száma 8 fő, ebből a kiemelten tehetségesek száma 2 fő.
Ebből az általános iskolás tanulók száma 12 fő, középiskolás tanulók száma 2 fő.
A program megvalósításában szerepet vállaló pedagógusok, oktatók, tehetségsegítő szakemberek száma 6 fő,
A program megvalósításában résztvevő önkéntesek száma 4 fő, a programban résztvevő szülők, hozzátartozók száma 14 fő.
TEHETSÉGPROGRAM ISMERTETÉSE röviden: Tehetséggondozó program részletes bemutatása: A program célja, hogy a megvalósítás során alkalmazott változatos feladatokkal, módszerekkel fejlessze a sport-tehetségek inkluzív és proaktív gondolkodását, önismeretét. További célja, hogy a torna, mint alapozó majd versenysport által pozitív változást hozzon a sportolók tanulási attitűdjének alakulásában, egészégi állapotában, életvitelében, fejlessze az együttműködési képességeiket, a kritikus gondolkodásukat, a toleranciájukat, empátiájukat, a kommunikációjukat és a felelősségvállalásukat. Tehetségprogram tematikája: A programunkban változatos feladatokkal, módszerekkel mozdítjuk elő a sport más műveltségterületekkel, oktatási formákkal való állandó kölcsönhatásának kialakulását, amellyel erősíteni tudjuk a sportolók inkluzív és proaktív gondolkodását. A kontrollált szituációk segítik a tanulók önmagukról alkotott ismereteinek, társas készségeinek megélését, alakítását. A sportolók megismerik saját motivációikat, kreativitásukat, teljesítményüket a számukra könnyen és nehezen végrehajtható feladatokban.
Közösségi média megjelenések:
- Facebook – Középpontban a tornászok – Tehetségműhely a Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola diákjainak
- Instagram – Középpontban a tornászok – Tehetségműhely a Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola diákjainak
- Facebook – Stresszkezelő technikák alkalmazása serdülő sportolóknál
- Instagram – Stresszkezelő technikák alkalmazása serdülő sportolóknál
- Facebook – Mentális fókusz
- Instagram – Mentális fókusz
- Facebook – Kirándulás a Fővárosi Nagycirkuszba és a Magyar Zene Házába
- Instagram – Kirándulás a Fővárosi Nagycirkuszba és a Magyar Zene Házába
Kisfilm: Megtekintés
Képek: [Kirándulás]
Képek: [Mentális fókusz]
Képek: [Középpontban a tornászok]
#nemzetitehetsegprogram #mertatehetsegszamit


























