HAT-KP-1-2024-1-000223

Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával.

Az Aradi vértanúk nyomában kirándulnak a kecskeméti Lánchíd Utcai Általános Iskola 7.c osztályos tanulói

Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2024-1-000223

A pályázat megvalósítása

Kirándulás részletes bemutatása

HAT-KP-1-2024/1-000223 utazik 23 fő, Az Aradi vértanúk nyomában II. 

  1. nap:

A délelőtti órákban indultunk az iskola sportcsarnoka elől. Bepakolás után az autópályán Szeged felé vettük az irányt. Szegeden tartottuk az első megállónkat, ahol megnéztük a Szegedi dómot és Dóm teret, tettünk egy rövid sétát a városközpontban és elfogyasztottuk az ebédünket. A délutáni órákban érkeztünk meg Pécskára, ahol a polgármester úr és a helyi iskola igazgatónője már várt bennünket. Egy könnyű vacsora után a szálláshelyre vettük az irányt, ami a városon kívül kb 10 km-re helyezkedett el. 

  1. nap:

A második napon Déva várát, a hajdani erődítményt vettük célba. A város fölé emelkedő hegyen egy 250 m magas sziklán elterülő várat sajnos technikai okok miatt nem tudtuk megtekinteni, csak lentről csodálhattuk meg. Egy rövid piknik után a Magna Curia Bethlen Gábor reneszánsz udvarháza, a Ferences rendház gyermekmentő központ, Vármegyeháza megtekintésére következett. Majd Vajdahunyadvára következett. Csodálatos élményt nyújtott a vár megtekintése, amely méltón és kiváló állapotban tükrözi a Hunyadiak fénykorát, egykori életüknek teret adó helyszínt. Ez a nap nagyon hosszúra sikerült, nem csak a távolság miatt, hanem oda és visszafelé is komoly útelterelések voltak.

  1. nap:

A napot a 2-es számú Pécskai Általános Iskolában kezdtük. A látogatás rövid ismerkedéssel kezdődött, ezután barátságfa ültetésére került sor az iskola udvarán. Itt nyílt lehetőségünk interjút készíteni Pécska alpolgármesterével. A helyi önkormányzat a magyarság fennmaradása érdekében sokat tesz. A helyi iskola diákjai a mi diákjainkkal ezután közös játékba kezdtek. Következő programunk a főtéren lévő neogótikus katolikus templom megtekintése volt, ahol az esperes úr részletesen bemutatta a templom történetét és működését. Koszorúzással folytattuk a templom udvarán Klebelsberg Kunó szobránál, aki itt született. A délutánt Pécskán töltöttük, ismerkedtünk a közeli történelmi és a helyi természeti különlegességekkel. Gyalogtúra keretében közre fogtuk a Maros árterét, megnéztük a közeli monostort, megtekintjük a Hódos-Bodrogi kolostort. Az ebédet egy erdő közepén lévő tisztáson fogyasztottuk el, ahol még szalonnasütésre is lehetőségünk volt. Egy kis játék után áttettük székhelyünket a valamikori bivalyrezervátum mellett található Natúrparkba. Itt sportjátékok szervezésére nyílt lehetőségünk.

  1. nap:

A negyedik napon körutazást tettünk. Reggeli után utazás Világosra a világosi fegyverletétel helyszínének meglátogatása és tiszteletünk lerovása a hősök előtt, egyben megemlékezés a Nemzeti Összetartozás napjáról, koszorú elhelyezése volt az első programunk. Ezután Világos településre vettük az irányt és egy gyönyörű panorámás helyen hátrahagyva buszunkat gyalog folytattuk utunkat a meredek hegytetőre, ahol megnéztük a romokat és koszorút helyeztünk el emlékül. Majd Mariaradnán a búcsújáró kegyhelyen, a gyönyörű templom megtekintése következett. Itt egy csomagolt ebéd elfogyasztásával hosszabban időztünk. Aradra történő visszautazásunk során útba ejtettük Lippát, ezután a Solymosi vár következett. Végül Aradon, célunk volt koszorúval ellátni az Aradi vértanúk emlékére emelt „szabadságszobrot” is, amely a 13 Aradon kivégzett tábornoknak állít emléket, akik a 48/49-es szabadságharc idején küzdöttek Magyarország függetlenségéért. Majd városnézésre került sor. Megtekintettük a Városházát, a Kultúrpalotát, az Ortodox templomot a színház épületét. Ezután egy kis ajándék vásárlására is nyílt lehetőségünk

  1. nap:

Reggeli után látogatást tettünk a pécskai Doris PÉK üzemben.  Itt betekintést nyerhettünk az igazi, levédett helyi kenyér sütésének fortélyaiba. Ehhez segítséget nyújtott egy az üzemben dolgozó pékmester. Kis vendéglátás után és vásárlás után indultunk haza. Szegeden egy rövid megálló keretében közös pizza ebéd elfogyasztása után Kecskemétre a kora délutáni órákban érkeztünk meg.

Nagyon jó szálláshelyünk volt, Pécskától kb 10 km-re Szemlakon, egy barátságos kis faluban. Az elhelyezés kiváló volt, egy önálló vendégház volt a mienk és ugyanígy a reggeli is. És esténként lehetőségünk volt csapatépítő játékok játszására, összetartásra, közös éneklésekre. A vacsoráinkat minden nap az iskola ebédlőjében költöttük el, ami változatosságával megismertette velünk a helyi különlegességeket is. Csomagolt és piknik ebédeink, uzsonnáink pedig jó hangulatban teltek. Az idegenvezetésre, a látnivalók bemutatására, a történelmi háttér ismertetésére a diákok készültek fel és adták elő azokat a megfelelő helyeken, az út során, ezekre előzetesen készültek fel.

Előkészítő foglalkozás

Az előkészítő foglalkozás eredményesen zajlott. A foglalkozás az intézményünk egyik történelemtanárával együtt a tanulók is felkészültek és tartottak előadásokat Pécskáról, Aradról és környékéről. A témaköröket gazdasági, történelmi, vallási és társadalmi szempontból is megvizsgálták, így mélyítve el a megszerzett ismereteket. Sokban építettek az alapozó órák, a diákok korábbi ismereteire, így nemcsak új ismeretet kaptak, hanem hasznosítani tudták a korábban megszerzett tudást.

Előkészítő foglalkozás részeként etikai kódexet alkottunk meg közösen a tanulókkal arról, hogyan és milyen szabályokat kell betartanunk a kirándulás során. Egyrészt kiemelve, hogy határon túli országba utazunk, másik fontos rész a csoport működése, harmadik szempont a balesetek sérülések egyéb problémák megelőzésére irányult. Ezeket a tanulókkal közösen összefoglaltuk szóban és táblára felírva is rögzítettük, majd szituációs játékok keretében gyakoroltuk.

Alkalmazott módszerek: Prezentáció készítése és bemutatása a tervezett kirándulásról Arad megye etnikai összetétele, különösen tekintettel a magyarokra, fennmaradásuk lehetőségei- feldolgozás csoportmunka keretében, kooperatív technikák alkalmazásával történt. A kirándulás helyszíneihez kapcsolódó történelmi, kulturális emlékek felidézése, páros munkával. Felkészülés az emlékhelyek történetének bemutatására, kiselőadások tartására, feladatkiosztás frontális munkaformában. A buszos utazás etikai kódexének ismertetése, viselkedési normák gyakorlása szituációs játékokkal.

Értékelő óra bemutatása

Az értékelő órán a kiránduláson készített fényképekből tematikus tablókat állítottak össze a tanulók az útvonal alapján. A forgatott anyagból elkészítették a fénykép összeállításokat, tanulói beszámolókat írtak, rajzoltak, befejezték az útinapló kitöltését. A kirándulás programjait prezentációban foglaltuk össze. Mindezek a tervezett Témanapon kerültek bemutatásra az iskola tanulóinak és a résztvevők szüleinek.

Közös program a külhoni csoporttal

Közös program keretén belül találkoztunk a helyi Pécskai 2. számú Általános Iskola tanulóival. Az iskolában magyar tannyelvű oktatási szerkezetben magyar nyelven minden évfolyamon egy osztály érhető el.

Az első találkozás helyszíne az iskolájuk udvara volt, ahol első körben az iskola igazgatónője köszöntötte iskolánk tanulóit, pedagógusait, majd ezután átadva a szót intézményvezető-helyettesünk mutatta be a mi iskolánkat, honnan érkeztünk. Rövid beszédet tartott városunkról és iskolánkról kiemelve a legfontosabb tevékenységeinket. Mint örökös ökoiskola és a fenntarthatóságra nevelés kiemelt képviselői azzal szerettük volna megköszönni vendéglátóink kedves fogadtatását, hogy barátságfát ajándékoztunk számukra. Az iskolájuk udvarán egy füves területen el is ültettük azt. A növény gondozását a továbbiakban szívesen vállalták. Ezzel a közös tevékenységgel pillanatok alatt elindult a kommunikáció és a közös játék a két iskola tanulói és a pedagógusok között is. A nyelv sem jelentett akadályt, voltak magyarul beszélő diákok is, akik szívesen fordítottak egymás között. A program végén egy közös fotót készítettünk ahol mindannyian együtt álltunk. Nagyon barátságosan fogadtak minket és ez a kötetlen beszélgetések során is érezhető volt.

Helyi termelő

Az 5. napon a Pécskai PÉK műhelyt látogattuk meg. A Pécskai márkanevet levédette a Pécskai Önkormányzat az Országos Újítási és Márkavédelmi Hatóságnál. Így ezen a márkanéven más településen is csak a hagyományos Pécskai házikenyeret lehet kapni. A kenyérkészítésnek és értékesítésének jártunk utána a helyi üzemben. Megtudtuk és láttuk a gyártás teljes folyamatát. A tanulókat különösen megfogta, hogy az egyébként kinti melegnél még nagyobb forróságban végzik a pékek a munkájukat. Megtudtuk, hogy nagy hagyományokra tekint vissza az itt kapható kenyér receptje és kiváló minősége miatti népszerűsége. Valamikor az ország vezetőjének helikopterrel vitték naponta a friss kenyeret innen Pécskáról.

Az üzem vendégül látta a tanulókat, péksütemény kostolására nyílt lehetőség. Itt vásároltuk meg a reggelihez a kenyeret, amiből kostolót is hozhattak haza a gyerekek.

Adott település, hírnév

Találkozót szerveztünk a Pécskai Önkormányzat polgármesterével Antal Petrú úrral. Azért különleges személy, mert több éve magyar anyanyelvű polgármesterként vezeti a várost, annak ellenére, hogy a magyarok kisebbségben élnek ezen a területen. Nagyon sokat tett és tesz a magyarság fennmaradásáért. A polgármester úr örült látogatásunknak, támogatását fejezte ki a programmal kapcsolatban. Többször meglátogatott bennünket az iskolában és lehetőséget adott a gyerekeknek interjú készítésére.

Magyarság Háza:

Tavasszal osztálykirándulás keretében meglátogattuk a Magyarság Házát, ahol a tanulók részt vettek egy foglalkozáson is. A rendhagyó órai előadás is nagyon érdekes volt. Interaktív térképen részletesen megnéztük azokat a területeket, melyek Trianon előtt a Magyar Királysághoz tartoztak, megnéztük hogy azokat melyik országokhoz csatolták. Bemutatták nekünk, hogy akkor mennyi magyar lakos került az új államhatárokon kívül, illetve hogy az eltelt idő alatt milyen változások történtek a határon túli magyarok létszámát illetően. Beszéltünk híres erdélyi, felvidéki, délvidéki és kárpátaljai magyarokról. Végül csoportokban egy nagyméretű kirakót kellett a gyerekeknek kirakniuk a régi Magyarország területéről. Ezt a kirándulást kiegészítettük egy Margit-szigeti látogatással is. Szerencsére az előadás helyszínétől sok minden kisebb-nagyobb sétával elérhető volt. Megnéztük a Szabadság teret, ami Budapest egyik legszebb tere. Körbejártuk a Parlamentet, illetve a Margit híd felől elsétáltunk a Margit szigetre is. A gyerekek nagyon jól érezték magukat.

Témanap bemutatása

A tanév végén hagyományosan rendezett diáknapon 2025. 06. 19-én, témanapot szerveztünk a tanulmányi kiránduláson részt vett tanulókkal, kísérőkkel. A Nemzeti Összetartozás – Határtalanul címet viselő programon délelőtt forgószínpad szerűen az iskola minden diákja részt vett. Ezen alkalomra az értékelő órán elkészített anyagok kerülnek felhasználásra. Az elkészített tematikus tablókat, -amelyeket a diákok a programokon rögzített fényképekből állítanak össze – az iskola aulájában kiállítunk. A vezetett írásos útinaplóból készült élménybeszámolók prezentáció formájában kerülnek bemutatásra. Továbbá levetítjük a kirándulásról készült kisfilmet. A fentiekből vetélkedőt szervezünk, a feltett kérdésekre adott válaszok alapján versengenek a felső tagozatos tanulók. Délután a tornacsarnokban sportjátékot szervezünk hagyományos népi játékok felhasználásával. A nap végén a kiránduláson részt vevő gyerekek szülei tekinthetik meg a kiállítást, az elkészült beszámolókat, bemutatókat és kisfilmet.

A program megvalósítási terve

  1. nap: Kecskeméti Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola – Pécska, Útvonal hossza: 171 km

Indulás a reggeli órákban, utazás Pécska városába. Érkezés a déli órákban, csomagolt ebéd elfogyasztása után látogatás a 2-es számú Általános Iskolában. Rövid ismerkedés után barátságfa ültetésére kerül sor az iskola közvetlen környezetében. A helyi iskola diákjai bemutatják a neogótikus katolikus templomot, ezután közös koszorúzás következik Klebelsberg Kunó szobránál, aki itt született. Késő délutáni órákban a szállás elfoglalása Pécskán.

  1. nap: Pécska – Déva – Pécska, Útvonal hossza: 401 km

A már látogatható Déva várának, a hajdani erődítménynek a megtekintése a város fölé emelkedő hegyen egy 250 m magas sziklán. A ma már természetvédelmi területre csodálatos panorámát nyújt. A népszerű népballada szerint Kőműves Kelemen az elégetett felesége hamvaival erősítette meg a falakat kötő meszet, hogy a várat a 12 kőműves mester felépíthesse. Az 1848-as szabadságharc idején a magyar honvédek kezébe került a vár, egy 1849-es ostrom alatt a lőporraktár felrobbanása következtében elpusztult maga alá temetve a 150 fős honvéd helyőrséget is. A piknik ebéd után a Magna Curia Bethlen Gábor reneszánsz udvarháza, a Ferences rendház gyermekmentő központ, Vármegyeháza megtekintésére következik.

  1. nap: Pécska – Arad – Világos – Pécska, Útvonal hossza: 101 km

Reggeli után utazás Világosra a világosi fegyverletétel helyszínének meglátogatása és tiszteletünk lerovása a hősök előtt, egyben megemlékezés a Nemzeti Összetartozás napjáról, koszorú elhelyezése. Visszautazás Aradra, ebéd után célunk lesz koszorúval ellátni az Aradi vértanúk emlékére emelt „szabadságszobrot” is, amely a 13 Aradon kivégzett tábornoknak állít emléket, akik a 48/49-es szabadságharc idején küzdöttek Magyarország függetlenségéért. Ebéd Aradon, majd városnézésre kerül sor. Megtekintjük a Városházát, a Kultúrpalotát, az Ortodox templomot a színház épületét. Az idegenvezetésre a diákok készülnek fel. A délutánt Pécskán töltjük, kapcsolatot építünk az általános iskolával és közösen a diákokkal ismerkedünk egymással és a helyi természeti különlegességekkel. Gyalogtúra keretében közre fogjuk a Maros árterét, a Natúrparkot. Megtekintjük a Hódos-Bodrogi kolostort, a volt Bivalyrezervátumot. A nap további részében sportjátékokat szervezünk a kecskeméti és pécskai iskola diákjai között, „Játék határok nélkül” címmel.  Az este vacsora után közösségépítő játékkal zárul.

  1. nap: Pécska – Lippa – Mariaradná – Solymosi vár – Arad – Pécska, Útvonal hossza: 124 km

A negyedik napon körutazást teszünk. Délelőtt megtekintjük Lippa városát, benne a Török bazárt, a város múzeumot. Megállunk Máriaradnán, a hely nevezetes kegytemplomáról és jelentős búcsújáróhely. Végül a Solymos vár megtekintésével zárjuk a kirándulást, ami a Solymosi völgy torkolatánál Lippával átellenben helyezkedik el. A piknik ebéd után Aradon szabad program keretében Arad további nevezetességeinek felkutatására kerül sor csoportmunkában.

  1. nap: Pécska – Szeged – Kecskeméti Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola, Útvonal hossza: 171 km Reggeli után látogatást teszünk a helyi PÉK üzemben, majd a délelőtt további részében az önkormányzatot látogatjuk meg. Interjút készítünk Pécska polgármesterével, aki a magyarság fennmaradása érdekében sokat tett. Indulás haza a déli órákban. Szegeden egy rövid megálló keretében közös ebéd elfogyasztása után, érkezés Kecskemétre a kora délutáni órákban.

Támogatás összege: 3 911 600 Ft

Megjelent cikk / bejegyzés:

További képeink:

Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával.

Scroll to Top