Szülők részére:
Versenyek
Lánchíd a médiában
Sajtómegjelenés
Shore Pályázat
Szerbiai élmények 2024. 11. 25.
A SHORE – Open Call # 1 EU-s pályázat keretein belül iskolánk Duna folyó ezer arcát célozta meg, hogy felfedezi. Több helyszínt is meglátogattak az 5. és a 6. évfolyamos diákok. A 6. a osztálynak az az óriási lehetőség jutott, hogy elmehettek Szerbiába a Duna és a Tisza összefolyásához és meglátogatták Belgrádban a híres Nándorfehérvári várat.
Sokan a 6.a osztályból most először utaztak a határainkon túlra, és nagyon izgatottan várták az egész kirándulást. A gyerekek az út előtt felkészülésük során megismerték az utazásunk céljának alapvető elemeit. Megtanultak vízmintát venni, illetve Szerbia kulturális és történelmi megismerésére is fektettünk időt, hogy számukra ez egy mélyebb élmény legyen.
A Tisza Zalánkeménnél ömlik a Dunába. Amikor elénk tárult ez a csodálatos látvány, szinte el sem hittük annyira különleges volt. A gyönyörködésen túl, természetesen a tudományos feladatunkra is fordítottunk időt. Vízmintát, homokot, köveket és élő mintaként is kagylókat gyűjtöttünk. Olyan tiszta volt a víz, hogy a környezeti hatásokra amúgy igen kényes hattyúkat láttunk úszkálni a folyóban.
Hazánk történelmének egyik legnagyobb katonai sikere Nándorfehérvárhoz kötődik. Az 1456-os diadal számos történetet és legendát szült az idő során. A hősök neveit pedig, akik védelmezték a várat, mind máig hatalmas tisztelet övezi. Ez a város a mai Szerb főváros Belgrád. Utazásunk során szinte éreztük Kapisztrán János vagy Szilágyi Mihály szellemét az óriási vár falai között sétálva.
Visszafelé már a lemenő nap fényében csodálhattuk meg a város fényeit, ami szintén elképesztő látvány volt.
Összegezve a 6.a osztály rendkívül jól érezte megát. Egy igazán jó élménnyel zárták azt a napot, aminek néhány elemét valószínűleg egész életükben magukkal fogják hordozni emlékeikben.
Kísérő tanárok: Balogh Gábor, Nagy Tamás és Kovács János
Melléklet: A tanulók által az utazásra elkészített és felolvasott szöveg
„Az ezerarcú Duna projekt közvetetten az Európai Unió Horizont Europe kutatási és innovációs akcióprogramjából kapott támogatást a SHORE – 1. nyílt felhíváson keresztül, amelyet a SHORE projekt keretében írtak ki és hajt végre (101112815 támogatási szerződés)”
Az utazás során Zalánkeménnél felolvasott szöveg:
A Duna kincse
A Duna Európa második legnagyobb folyója. A németországi fekete erdőben ered, és a Fekete-tengerbe ömlik, hatalmas delta torkolattal. Európa leginkább „nemzetközi” folyója, hiszen 10 országon halad keresztül, közel 2850 km hosszan. Magyarország és a Kárpát-medence vízrajzát is döntően befolyásolja. A Duna közvetlen környezete az őskor óta lakott. A nevének eredete az indoeurópai Donu kifejezésből származik, ami folyó vizet jelent. Az Ókorban a Rómaiak Danubénak vagy Danubiusznak hívták. A Duna itt Zalánkeménnél folyik egybe a Kárpát-medence másik meghatározó vad folyójával, a Tiszával. Ettől kezdve Duna néven folytatják közös útjukat a Fekete-tengerig. A mai méréseink arra próbálnak rávilágítani, hogy megváltoznak-e a folyó vizének némely paraméterei a fentebbi szakaszok állapotához képest, különös tekintettel a Budapesten és a Dunakanyarban vett mintákhoz képest.

SHORE-Open Call # 1 nyertes pályázata keretében, a Blue School hálózat tagjaként, „Az ezerarcú Duna” című programban iskolánk 36 diákja négy kisérő pedagógussal 2024. november 26-án egynapos szakmai kiránduláson vett részt, és meglátogatta Aquincumot, Esztergomot és Párkányt. Az ötödik évfolyamból 5.a, 5.b és 5.c osztályos diákok is kirándultak.
Pályázatunk a Duna kiemelt jelentőségével foglalkozik, hiszen annak történelme határozza meg a térség jelenét és jövőjét is, különös tekintettel a klímaváltozásra. A legtöbb történelmi vándorlás a Duna útvonalát választotta, a Római Birodalom határa Pannónia provinciában a Duna volt. A tartomány fővárosának a 89-ben alapított Aquincumnak a neve is a víz szóból eredeztethető.
Az utazás előtt a diákok tanultak a meglátogatandó helyszínekről, ezek jelentőségéről, történelméről, és a térség környezetvédelmi jelentőségéről, a környezettudatosság fontosságáról. Megtanultak vízmintát venni, és megismerték a későbbi mintaelemzések részleteit.
Első állomásunk Aquincum volt. Itt megtekintettük a római katonai tábor és polgári település romjait és a múzeumot, majd az Aquincumi Múzeum Mozaik- és Falfestménygyűjteményét látogattuk meg. Ezután múzeumpedagógiai programon vettünk részt, majd lementünk a Duna-partra vízmintákat venni.
Esztergomba érkezve először a Duna baloldalán, Szlovákiában található Párkányt (Štúrovo) látogattuk meg. A két várost összekötő Mária Valéria hídon sétáltunk át, (Most Márie Valérie), amely az esztergomi Prímás-sziget és a szlovákiai Párkány között, a Duna 1719 folyamkilométerénél található. Itt a Szlovák oldalon vízmintákat vettünk, tanulmányoztuk a Dunapart élő- és élettelen környezetét. Miután gyalog visszasétáltunk Esztergomba itt is vettünk vízmintát a Dunából, tanulmányoztuk a folyó partjának élővilágát, a part felépítését, anyagait, Végül meglátogattuk a Bazilikát.
A tanulók nagyon élvezték a kirándulást, maradandó, érdekes, tanulságos élmény volt számukra, sokuk most először járt Aquincumban és Esztergomban.
„Az ezerarcú Duna projekt közvetetten az Európai Unió Horizont Europe kutatási és innovációs akcióprogramjából kapott támogatást a SHORE – 1. nyílt felhíváson keresztül, amelyet a SHORE projekt keretében írtak ki és hajtottak végre (101112815 támogatási szerződés)”

Különleges tanítási nap a Lánchídban – 2024.12.14.
- december 14-én, szombati tanítási napon különleges élményben vehettek részt a Blue School diákjai a SHORE – Open Call # 1 EU-s pályázat keretében. Iskolánk célja, hogy a tanulók ne csak elméletben, hanem a gyakorlatban is tapasztalatot szerezzenek a fenntarthatóságról, természetvédelemről.
A 8. évfolyam diákjai Szabó Lajos Kecskemét Megye Jogú Város főerdész vezetésével és Szamler László a Széchenyivárosi Zöld és Pont Civil Társaság képviselőjével a közeli kiserdőben makkot gyűjtött. Az összegyűjtött makkokat a 7. a osztályos tanulók az iskola által előkészített, felásott területre ültették el, ezzel is hozzájárulva a helyi erdők megújulásához és a környezeti egyensúly fenntartásához.
Közben a 4. évfolyam minden kisdiákja Győri András Kecskemét Megye Jogú Város főkertészével
a Széchenyi városban található Miyawaki erdőt fedezték fel. A program során megismerkedtek az erdő különleges jellemzőivel, a benne élő növény- és állatfajokkal, valamint az erdő ökológiai szerepével. A Miyawaki módszer különlegessége, hogy kis területen sűrű, biodiverz erdőt hoz létre, amely fontos szerepet játszik a városi zöldterületek növelésében és a klímaváltozás hatásainak mérséklésében. Ezután a tapasztalat megszerzését egy kis elmélet követte, az információkat Bordás Mária tanárnő adta át a gyerekeknek az iskola aulájában érdekes és figyelemfelkeltő módon.
Majd ugyanitt interaktív kiállítás és kisfilm keretében nyomon követhették egy esővízcsepp útját. A bemutató során Magyarország vízgazdálkodásával és a vízzel kapcsolatos fenntarthatósági tevékenységekkel ismerkedtek meg, így érthetővé vált számukra, milyen fontos szerepet játszik a víz megőrzése a jövő generációi számára.
Ez a különleges tanítási nap nemcsak élményt jelentett a tanulóknak, hanem hasznos tudással gazdagította őket a természetvédelem és fenntarthatóság témájában. A Blue School célja, hogy a gyerekek már fiatal korban megértsék: a környezet megóvása közös felelősségünk.
„Az ezerarcú Duna projekt közvetetten az Európai Unió Horizont Europe kutatási és innovációs akcióprogramjából kapott támogatást a SHORE – 1. nyílt felhíváson keresztül, amelyet a SHORE projekt keretében írtak ki és hajtottak végre (101112815 támogatási szerződés)”

Thousand-Faced Danube
The Danube was an important route for migrations in prehistoric and historic times, providing a natural route. Our first European Paleolithic ancestors passed here 40,000 years ago, and the first farmers also passed through it 10,000 years ago.
The Vinča culture, this prehistoric, Neolithic–Chalcolithic culture 7000 years before, also found along the banks of the Danube River. The Vinča culture was the first important farming culture in Europe.
Most of the historical migrations also preferred this route. The border of the Roman Empire was also the Danube in Pannonia. The name of the capital of the province, Aquincum, can also be derived from the word water.
How did the current climatic situation influence the history of the region and the migrations of peoples? What can we learn about the consequences of climate change, how does climate change affect the future of the region?
With the students, we review and study these interdisciplinary topics, which include history, geography, and environmental awareness, so that they better understand its importance. We live in a special region, in a dry area between two rivers with plenty of water. Therefore, it is vital for the future that students who later become adults have the ability to manage the new environment, being aware of the current changes.
Our activities:
- Workshops: all students of the school, in 24 classes, perform similar tasks at a different level at the same time in each grade. 522 students, 52 teachers, 2 teaching assistants.
- Meetings: several meetings will take place. Before the start of the project, then once a month for the team, for the parents at the beginning of the project, for the other teachers during the project, and again for the team at the end of the project. Six teachers, the team, and about fifty parents.
- Trainings: three professional and pedagogical trainings for teachers at the start of the project, followed by three team-building trainings. Six teachers,the team.
- Exhibitions: Creation of an exhibition from the material of pictures, models, drawings and presentations made by the students. It involves about fifty students, six teachers.
- Competitions Competition of works created by students (drawings, models,presentations, etc.), according to the grades of the school. It involves about fifty students, six teachers.
- Laboratory testing and analysis of results: comparison and analysis of water samples taken at five different points of the Danube, as well as in the Benkó Center, based on various aspects. Life, ph value, pollution. It involves about fifty students and three teachers.
- Two museum trips:
- Excursion to Aquincum, the capital of Pannonia, the Roman province.
- Danube Museum. It shows the past and present of water management, water-related innovations, illustrates the use of thepower of water, processes the regulation of rivers, presents navigation-related curiosities and ship models. It involves about fifty students and three teachers.
- Field Trips:
- Field trip to the Lake Balaton, sub-catchment area of the Danube.
- Field trip to the Danube-Tisza joining site.
- Field trip to Gabčíkovo–Nagymaros Dams. The purpose of the construction of the barrage was to produce energy, ensure navigability, flood protection and regional development. It involves about hundred students and six teachers in total.
- Local expeditions: Visiting the Benkó Zoltán Leisure Center next to the school. This center is unartificial hill and reservoir in a park that provides the largest part of the city’s water resources.



Rajz- és fotópályázat A Duna múltja, jelene és jövője
Alkosd meg a saját Duna történetedet, és mutasd meg nekünk, hogyan látod ezt a csodálatos folyót a múltban, a jelenben vagy a jövőben!
A Duna folyó Európa második leghosszabb folyója, amely 10 országon keresztül halad át, és közel 3000 km-es útja során számos népet, kultúrát és történelmi helyszínt köt össze. A folyó különleges szerepet tölt be a régióban, mert nem csak természeti kincs, hanem fontos gazdasági és közlekedési útvonal is. A Duna vizét milliók használják ivóvízként, valamint halászati, mezőgazdasági és ipari célokra. Emellett kiemelkedő biodiverzitást biztosít, sok védett növény- és állatfaj otthona.
Szereted a természetet és a művészetet? Alkoss egy rajzot vagy készíts fotót, amely bemutatja, milyen volt régen, hogyan látod most vagy hogyan képzeled el a jövőben Dunát! A pályázat célja, hogy megmutassuk, milyen fontos szerepet játszik a Duna az életünkben.

Újabb ismeretekkel bővült tanulóink tudása az Európai Uniós pályázat megvalósítása során, Laborlátogatáson voltak a BÁCSVÍZ Víz- és Csatornaszolgáltató Zrt. új Laboratóriumában
2025. január 28-án különleges tanulmányi kiránduláson vettek részt diákjaink, amikor
ellátogattunk a BÁCSVÍZ Víz- és Csatornaszolgáltató nemrég átadott, korszerű
laboratóriumába. A látogatás során a tanulók betekintést nyerhettek abba, hogyan zajlik a víz
vizsgálata, és milyen fontos szerepet tölt be ez a munka a környezetvédelem szempontjából.
A laboratóriumban dolgozó szakemberek részletesen bemutatták, hogyan történik a
szennyvíztisztító telepekre befolyó nyers és az onnan távozó tisztított szennyvíz
folyamatos ellenőrzése. A diákok megtudhatták, hogy a laboratórium feladatai közé tartozik a
felszíni vizek összetételének vizsgálata, valamint a szennyvíziszap és komposzt minőségi
paramétereinek elemzése is. Emellett fontos szerepet játszanak a vízbázisok és monitoring
kutak vizsgálatában, melyek segítenek nyomon követni a vízminőség változásait.
Ez a látogatás különösen fontos volt tanulóink számára, mivel részt vesznek a „Duna múltja,
jelene, jövője” című Európai Uniós pályázatában, amely a SHORE – Open Call #1
pályázat. A projekt keretében a diákok saját maguk is végeznek majd laboratóriumi
vizsgálatokat, mégpedig a Dunából vett vízminták elemzésével. A BÁCSVÍZ
laboratóriumában szerzett tapasztalatok és ismeretek nagyban segítik őket abban, hogy
megértsék a vízminőség-vizsgálat módszereit és fontosságát.
A látogatás során megismerhették azokat az eljárásokat is, amelyek az új ivóvíz- és
szennyvíztisztító telepek próbaüzemi vizsgálataihoz szükségesek. A szakemberek
elmagyarázták, hogyan vesznek részt a víz- és szennyvízkezelési technológiák
laboratóriumi kísérleteiben, és hogyan értékelik az eredményeket, amelyek hozzájárulnak a
fenntartható és hatékony vízgazdálkodáshoz.
Ez az élményszerű látogatás nemcsak érdekes, hanem rendkívül tanulságos is volt. Diákjaink
testközelből láthatták, hogyan dolgoznak a szakemberek a környezetünk védelméért, és
milyen összetett folyamatok szükségesek ahhoz, hogy tiszta vizet biztosítsanak számunkra.
A program remekül kiegészítette a tanórákon tanultakat, és segített abban, hogy a diákok még
jobban megértsék a víz szerepét és fontosságát a mindennapi életünkben, különösen a
Duna vizének védelmével kapcsolatos munkájuk során.
„Az ezerarcú Duna projekt közvetetten az Európai Unió Horizont Europe kutatási és innovációs
akcióprogramjából kapott támogatást a SHORE – 1. nyílt felhíváson keresztül, amelyet a SHORE projekt
keretében írtak ki és hajtottak végre (101112815 támogatási szerződés)”


